• Bombardier Muskeg traktor type-M6.  Det var først og fremst anleggsfolk som benyttet Muskeg. Men noen Muskeger ble bygd om for personbefordring. Bildet er fra utstillingen: "Colbjørnsen & Co A/S, Oslo. Avdeling: Transport og vinterutstyr."  Utstilling av Elveseter Bombardier Muskeg-traktor type-M6 og snowmobil type R-27 fra JVB. (Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap). Knyttes til bilde NVM 00-F-34001 og NVM 00-F-34002.

"Aamund Elveseter som eide Leirvassbu Turisthytte i Jotunheimen, kjøpte inn Muskeg fra Colbjørnsen & Co. Elveseter hadde to like og karosseriene var bygget hos Kolden mek. verksted i Lom. I tillegg hadde han også en Studebaker Weasel som verkstedet bygget karosseri på." Sitat fra JVB: "Bildeserie om beltebiler i JVB-AS Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap," der Ola Kristian Hegge har samlet bilder og skrevet tekst om en del av JVB`s historie og laget en bildeserie om beltebiler i JVB.

I fronten på Muskegen på dette bildet er det et utklipp fra Aftenposten der Muskeg ble brukt i arbeidet med bygging av tunnel til Gausatoppen i 1954. Arbeidet ble utført av ingeniør Furuholmen, Oslo, og arbeidslederen ved anlegget var Severin Dahl. Se vedlegg.

Det var HVK på Lillehammer, (Hærens  Våpentekniske Korps), som er en "gammel" forkortelse for avdeling i Forsvaret , NVE (Norges Vassdrags- og energidirektoratet) og Furuholmen (ingeniør Furuholmen entreprenørselskap, Oslo) som var først ute med Muskeg i 1954." Jf. "Familiefirmaet-utenom allfarvei/2000 årsboken." Colbjørnsen & Co A/S, av Bjørn Ausjen Johannessen.
    Photo: Colbjørnsen & Co AS / Norsk vegmuseum

Elveseter Bombardier Muskeg Traktor type M6