• Forbygningsarbeider i elva Brumunda. Bildet er tatt en vinterdag, på tvers av elveløpet.  Vi ser at det var lagt opp en tørrmurt gråsteinsmur langs elvebredden, og at det også var bygd ei steinfylt tømmerkiste.  Begge disse tiltakene antas å være gjort for å forebygge at fløtingstømmert skulle drive på land når det var høy vannføring og mye strøm i elva.    På det stedet hvor fotografiet er tatt gikk elva i en forholdsvis trang dal.  Bakenfor de nevnte forbygningene ser vi en forholdsvis bratt bergskrent med spredte trær, fortrinnsvis gran.  Ved høyre bildekant skimtes hjørnet av ut hus, utført i bordkledd bindingsverk og med bølgeblikktekket halvvalmtak.

Brumunda kommer fra Brumundsjøen i Furnes allmenning, men svinger også innom Nes almenning og de første kilometrene sør for allmenningsgrensa renner den gjennom Veldre. Nedslagsfeltet er på drøyt 200 kvadratkilometer, hvorav mye er dekt av skog på varierende boniteter.  Ved den nedre delen av Brumunda - ved tettstedet Brumunddal - gav vannet i elva næring til industriell virksomhet, med ullspinneri, møller og sagbruk.  Sagbrukene bearbeidet virke fra skogene - både fra allmenninger og gardsskog - til trelast.  På 1900-tallet ble det dessuten moset (buntet) tømmer ved Brumundas utløp i Furnesfjorden med sikte på sleping sørover Mjøsa og fløting videre mot industrien på Romerike og i Østfold.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Forbygningsarbeider i elva Brumunda. Bildet er tatt en vinterdag, på tvers av elveløpet. Vi ser at det var lagt opp en tørrmurt gråsteinsmur langs elvebredden, og at det også var ...