• Braskereidfossen i Glomma, nærmere bestemt i Våler kommune i Øvre Solør, fotografert fra østre elvebredd.  I denne regionen renner Glomma gjennom en vid dalbotn med mye grus og sandjord, men akkurat ved Braskereidfossen passerer elva en oppreven bergrygg med et visst fall sørover.  Disse grunnforholdene skapte problemer for tømmerfløterne, noe dette fotografiet illustrerer.  Sentralt i elveløpet og fossen ser vi at det hadde bygd seg opp en tømmervase eller tømmerhaug, sannsynligvis på et sted der det var revner eller oppstikkende blokker i det underliggende berget.  Fløterne hadde sitt svare strev med å holde fossen «rein» for tømmer.  På dette fotografiet ser vi hvordan de hadde tatt seg ut til haugen ved hjelp av to robåter, som lå ved nederst ved haugen.  Deretter skulle de sannsynligvis trekke eller skyve stokker fra haugens ytterkanter ut i de frie vannmassene, slik at de kunne flyte videre sørover.  Det var alt før dette fotografiet ble tatt utført en del mineringsarbeid i Braskereidfossen, men det forhindret altså ikke at fløtingstømmeret lett hopet seg opp på dette stedet.  Dette vannfallet ble regulert i 1970-åra (Braskereidfoss kraftstasjon ble satt i drift i 1978), og elvelandskapet har etter den tid sett annerledes ut enn på dette fotografiet.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Braskereidfossen i Glomma, nærmere bestemt i Våler kommune i Øvre Solør, fotografert fra østre elvebredd. I denne regionen renner Glomma gjennom en vid dalbotn med mye grus og san...