Lørdag den 16. august 1941 oppsummerte regionavisa Østlendingen utfallet av Storsjø-skjønnet:
«Den samlede erstatning ved Storsjøreguleringen blev ca. 262 000 kr.
Derav faller ca. ...
Lørdag den 16. august 1941 oppsummerte regionavisa Østlendingen utfallet av Storsjø-skjønnet:
«Den samlede erstatning ved Storsjøreguleringen blev ca. 262 000 kr.
Derav faller ca. 140 000 kr. på skog og tømmerdrift og 60 000 kr. på jordvei.
Det er avgitt takst for 97 takstsummer, den største enkelterstatning er 34 250 kr.
Vi har tidligere omtalt skjønnet som er holdt for å fastsette erstatningen til grunneierne og rettighetshavere for den skade og ulempe som den midlertidige opdemning av Storsjøen medfører. Retten bestod av sorenskriver Backe, formann, direktør Leif Holst og gårdbruker Ole Aass, og den har nå avgitt sitt skjønn, hvorav vi gjengir hovedpunktene.
Arbeidsdepartementet bestemte 11. desember 1940 at det skulde iverksettes en midlertidig regulering av Storsjøen ved 1,5 meters opdemning til kote 251,64 og for øvrig i det vesentlige etter den plan som var fremlagt av Glommen og Lågen Brukseierforening, dog supplert med arrangement for fløtningen og fiskens gang. Reguleringen skal gjelde inntil lavvannsperiodens slutt våren 1945. De tidligere bestående tilstander blir da å gjenopprette. Det er for reguleringen fastsatt et manøvreringsreglement. Av de forutsetninger for skjønnet som eksproprianten har opstillet kan nevnes at skjønnet ikke fastsetter erstatning for skade på fløtningen i Storsjøen og nedenforliggende vassdrag. Alle erstatningsbeløp fastsettes for reguleringsperioden høsten 1940 til lavvannsperiodens slutt våren 1945, med et engangsbeløp og med et tillegg av 25 prosent. De tidligere bestående tilstander blir da å gjenoprette på en slik måte og innen en sådan frist som skjønnsretten fastsetter.
Under forretningen blev det presisert at det for hvert takstnummer skulde bli angitt hva eksproprianten skulde bringe tilbake til den oprinnelige tilstand, og under denne forutsetning godtok ekspropriantene den siterte formuelering.
Under forretningen gjorde eksproprianten følgende tilføielse til de almindelige skjønnsforutsetninger: Forskjellige forhold tilsier at det i år (1941) og eventuelt også neste år (1942) bygges en reguleringsdam av provisorisk art og som vil bli revet innen utløpet av lavvannsperioden den påfølgende vår. Den endelige dam, som det tidligere er fremlagt planer for, vil da bli opført i 1943 og altså bli revet i 1945. Av den redegjørelse som blev fremlagt i denne forbindelse fremgikk at de to provisoriske dammer vil bli bygget i tiden juli-august, mens rivningen vil foregå suksessivt i forhold til tappingen og altså være avsluttet senest i mars måned. Den endelige dam vil bli påbegynt med forberedende arbeider på vårparten 1943 og deretter bygget i tiden juli-oktober 1943. Rivningen vil foregå fra lavvannsperiodens slutt våren 1945 og være helt avsluttet 15. august 1945, og fra dette tidspunkt vil de tidligere bestående tilstander være gjenoprettet. De provisoriske dammer vil bli opført på en enklere og lettere måte enn den endelige dam. Fisketrapp vil bli bygget også ved de provisoriske dammer og opført og revet samtidig med bygging av rivning av dammene.
Manøvreringen av de provisoriske dammer vil bli foretatt overensstemmende med reglementet. Magsintappingen vil ta sin begynnelse etter lavvannsperiodens inntreden om høsten i Nedre Glåma og bvil fortrinsvis bli søkt avsluttet forholdsvis tidlig på vinteren. Ved rivningen av de provisoriske dammer vil de tidligere bestående tilstander i elveleiet bli gjenoprettet ettersom rivningen foregår.
Det blev oplyst under forretningen at det innen utløpet av reguleringsperioden etter all sannsynlighet viul bli truffet bestemmelse om permanent regulering av Storsjøen, eventuelt ved nedtapping av denne og muligens opdemning i større høide, og retten blev anmodet om ved avgivelsen av sitt skjønn å angi hvor meget av den nå tilkjente erstatning må antas å representere en varig foranstaltning eller varig ødeleggelse. Dette for å undgå at det ved det nye skjønn, som må holdes i anledning av den permanente regulering, skal bli krevet og tilkjent erstatning for foranstaltninger eller skade som det er gitt erstatning for under nærværende skjønn. Det er klart at en hel del foranstaltninger som nødvendiggjøres ved den midlertidige regulering vil være av varig beskaffenhet og vil få sin anvendelse også etter en eventuell permanent regulering, og det er likeledes klart at den midlertidige regulering vil medføre adskillig varig ødeleggelse. Retten fant da å måtte ta denne anmodning til følge og har ved takstene i hvert enkelt tilfelle tilføiet «varig skade» eller «varig foranstaltning» hvor det dreier sig om sådanne.
Forsåvidt angår statens og fylkets samt Ytre Rendal kommunes veier langs Storsjøen lar det sig for tiden ikke avgjøre hvorvidt reguleringen vil medføre skade på disse. Sådan mulig skade er derfor ikke medtatt under nærværende skjønn, men såvel veivesenet som Ytre Rendal kommune har tatt forbehold om å reise særskilt søksmål til inntale av erstatning, hvis det skulde vise sig at reguleringen vil forårsake skade på veiene.
Det samme gjelder fisket i Akrestrømmen. Det lar sig for tiden ikke avgjøre, hvorvidt reguleringen vil medføre noen skade på dette fiske, og retten fant derfor ikke å kunne avgi noen takst vedkommende dette. De fiskeberettigede har tatt forbehold om senere å reise skjønn hvis det skulde vise sig at reguleringen kommer til å skade fisket.
Det var av flere grunneiere fremsatt forlangende om at skjønnet skulde ansette erstatning for den skade de vil bli påført ved at reguleringen vil innskrenke og vanskeliggjøre deres ferdsel og transport over isen på Storsjøen. Retten fant at det for å kunne avgis sådantr skjønn måtte foretas ny befaring ved vintertid, hvorfor skjønnet forsåvidt må bli å kontinuere for avgivelse av takst over denne skade og ulempe.
Retten har avgitt takst for i alt 97 takstnummer. Erstaningsbeløpene varierer mellem kr. 12,50 som er det minste, og 34 250 kroner, som er det største. For 8 takstnummer er erstatningen over 10 000 kroner, for 26 nummer ligger den mellem 1 000 og 10 000 kroner, mens den for alle de øvrige ligger under 1 000 kroner. Den samlede erstatning ved sommerskjønnet kommer op i et beløp av ca. 262 000 kroner.
Vi kjenner til at enkelte av de skadelidte ikke ønsker offentliggjort hvor stor erstatning de er tilkjent. Mer enn de enkelte erstatningsbeløp vil det imidlertid interessere å få en oversikt over hvordan erstatningen fordeler sig på de forskjellige slags skader, - på fiske, på jordvei, på skog og tømmerdrift osv. til belysning av forholdene i distriktet. Den samlede erstatning ved sommerskjønnet utgjør som nevnt ca. 262 000 kroner. Det er da diverse skader som ikke er opgjort ennå, deriblandt som omtalt før den største skade av alle – på Åsheim. Av den samlede erstatning faller ca. 140 000 kroner på skog og tømmerdrift og bortimot 60 000 kroner på jordvei av forskjellig slags.
På fiske, strandlinje, båtnøst og lignende faller en samlet erstatning på over 35 000 kroner. Skaden op hus og tomer er foreløpig taksert til ca. 13 000 kroner. Hertil kommer diverse mindre poster.»
Det må ha vært dette skjønnet voldgiftsprosessen som dette fotografiet er hentet fra skulle ta stilling til.
Utsikt over Sjøbotnen, området ved Storsjøens utløp i Søndre Rena. Fotografiet er tatt fra vestre bredd, der det lå ei lita isskorpe inntil land, over mot garden Nordre Løsset på østsida av vassdraget. Over vannet aner vi en viss kuldedis. På Nordre Løsset lå det en slags bubygning ned mot stranda. Bakenfor, på ei lita, åpen, snødekt flate lå gardstunet. Lengst til venstre ser vi et stabbur og et kvitmalt våningshus i to etasjer. I en hage med store bjørketrær skimtes nok et stort våningshus. I lia bak gardstunet sto barskogen tett.
Fotografiet er tatt i en periode da regulering av Storsjøen til beste for produksjon av elektrisk energi var en aktuell - se fanen «Opplysninger».
Title«N. Løsset» (Innskrift ved innlimt kopi av fotografiet i Glomma fellesfløtingsforenings album nr. 13)
Da fløtinga i Glomma ble avviklet i 1985 ble det ordnet slik at fellesfløtingsforeningens arkivsaker ble overlatt til Riksarkivet, som valgte å fortsette å oppbevare dem i det eksisterende arkivrommet ved Fellesfløtingsforeningens kontor på Fetsund. Amanuensis Øivind Vestheim fra Norsk Skogbruksmuseum veiledet lokale prosjektansatte, som startet ordning av materialet. Den daglige forvaltningen av arkivene er seinere overtatt av medarbeidere fra museet som ble etablert på Fetsund lenser i 1990. Fotosamlinga fra Glomma fellesfløtingsforening ble overført til daværende Norsk Skogbruksmuseum i Elverum. Materialet består av 72 album. Museumsfotograf OT Ljøstad har reprodusert de fleste av opptakene i dette materialet og skrevet negativnummere i albumene han har utført repro fra. Det finnes også originalnegativer til en del av motivene. Disse skal være merket og ordnet i mapper etter at de kom til museet.
Other informationJohs. Johannesen ble født i Oslo 16. mai 1877. Han tok artium i 1895, og tre år seinere ble han uteksaminert som bygningsingeniør fra Kristiania tekniske skole. Deretter var han ansatt ved Gleim og Eyde i Lübeck, seinere ved Eydes ingeniørkontor i Kristiania. I perioden 1900-01 studerte han ved den tekniske høgskolen i Dresden. I 1902 ble han fløtingsinspektør i Glomma-vassdraget, og fire år seinere ble han utnevnt til direktør i Christiania Tømmerdirektion, seinere kalt Glomma Fellesfløtingsforening. Denne stillingen hadde han fram til våren 1948, da han nådde aldersgrensen. Johannesen var ofte medlem av ulike tekniske kommisjoner, både i og utenfor fløtingsvesenet. Han skal blant annet ha høstet anerkjennelse for den innsatsen han gjorde i grenseforhandlinger med Russland. Johannesen var medlem av hovedstyret i Norsk Ingeniørforening fra 1925 til 1933, og i de tre siste åra av denne perioden var han styreleder med tittelen "president". Johs. Johannesen var æresmedlem i Finlan
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».