• Seinvintersbilde fra Glomma ved Eide i Tolga kommune.  Fotografiet er tatt fra elveisen, som på opptakstidspunktet var preget av overvann, som antakelig kunne fryse om natta.  Dette er antakelig årsaken til at vi i forgrunnen kan skimte endene av noen tømmerstokker som er neste nedfrosset.  Slik magasinering av fløtingstømmer hadde fløtingsorganisasjonen Glomma fellesfløtingsforening lite til overs for.  Vi ser også en del tømmer som ligger i elveskråningen til venstre.  Faren for at slikt tømmer skulle synke på veg nedover vassdraget kommende fløtingssesong var ikke like stor som når det gjaldt nedkjøvet virke.  Langs elva går det et høgdedrag med barskog.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"Ved Eide stp. vaar 1924."