• Parti fra Drammenselva ved Drammenselvens Papirfabrikker på Geithus i Modum kommune i Buskerud.  Fotografiet er tatt fra vassdragets vestre bredd mot den østre, seinhøstes, i en periode med ekstremt lav vannføring.  En innskrift på baksida av fotografiet nevner 33 kubikkmeter i sekundet som mål på gjennomstrømminga, noe som er beskjedent i et bredt elveløp som dette.  Bildet viser da også at lensene som skulle holde fløtingsvirket i den djupeste delen av elva og mot den gunstigste delen av den nedenforliggende Geithusfossen nærmest lå på grunn.  Vi merker oss også at det var langt fra vannspeilet opp til overkanten på den lyse, periodisk vanndekte delen av gråsteinsmuren mot østre elvebredd.  Fotografiet viser ellers (til høyre) brua for industrisporet mellom Geithus stasjon på Randsfjordbanen og Drammenselvens papirfabrikker.  Brua er en buet jernkonstruksjon som kviler på solide kar av hoggen, tørrmurt naturstein.  Inne på østre elvebredd ser vi (til venstre for brua)et stort lagerskur for ruller med avispapir og pakker med greaseproof (matpapir m. m. ).  Over taket rager furukroner på en bakenforliggende bergknaus.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Fotografert søndag middag 21/10-1945. Vannføring 33 kbm.»