• Fra Norsk Fløtingsforbunds ekskursjon ved Flisa-vassdraget 28. september 1954. Fotografiet er tatt utenfor ei større koie, antakelig fløterkoia ved Kynneggen i Åsnes, som ble bygd tidlig i 1950-åra.  Koia har rektangulært grunnplan.  Den er en bindingsverkskonstruksjon med vertilkalstilt utvendig bordkledning.  Inngangen er plassert midt på den ene gavlveggen, de siden av et tofags vindu.  På den langsida som vises på fotografiet er det to trefags vinduer.  Taket er et bølgeblikktekket saltak.  Et metallerør med "hatt" som stikker opp gjennom takflata er antakelig røykavløp fra koieovnen.  Foran koia står en del menn med nikkersbukser og dressjakker i gruppevise samtaler.  Dette er ekskursjonsdeltakere fra fellesfløtingsforeningene.  Helt til høyre står Asbjørn Hoel fra Nidarå fellesfløtningsforening i Arendal, vendt mot ham (med ryggen mot fotografen) står Kristensen, en annen Nidarå-funksjonær.  Til venstre for ham igjen ser vi bussjåføren, som vi ikke harnavnet på.  Så (mot venstre) følger en kar vi bare ser ryggen på.  Deretter følger (fra høyre mot venstre) fløtingssjef Olav Flotten fra Namsen Fellesfløtningsforening, en ukjent mann, styreleder Per Vestby i Haldenvassdragets Fløtningsforening og nok en mann som på grunn av posisjonen, delvis vendt fra fotografen, ikke er identifisert.  Lengst til venstre i bildet ser vi også et par karer som vi, fordi vi ikke ser ansiktene, ikke har greid å kjenne igjen.

Da disse fotografiet ble tatt hadde Flisavassdraget en femdel av Glommas fløtingskvantum, gjennomsnittlig 225 000 kubikkmeter i året.  Av dette ble cirka 45 000 kubikkmeter fløtet far Halsjøen og tverrelvene i den øvre delen av vassdraget.  Glomma fellesfløtingsforening hadde utført en rekke utbedrings- og forbyggingsarbeider i åra like etter krigen.  Effekten av dette var at fløtinga kunne gjennomføres i løpet av en seksukersperiode, mens en hadde brukt dobbelt så lang tid 50 år tidligere.  Dette var viktig, for Flisavassdraget var fattig på magasiner, og fløtingas effektivitet var derfor i betydelig grad avhengig av vårflommer med begrenset varighet.  "Elveforbedringsarbeidene" gav i tillegg til forkortet fløtingssesong også en økonomisk gunstig tilleggseffekt, nemlig at det hadde vært mulig å redusere bemanninga fra 200-300 til 70-80 mann i perioden mellom 1900 og 1950.  Flisavassdraget ble på 1950-tallet regnet som Glomma fellesfløtingsforenings best utbygde sidevassdrag.
    Photo: Folkestad, Martin / Anno Norsk skogmuseum

Fra Norsk Fløtingsforbunds ekskursjon ved Flisa-vassdraget 28. september 1954. Fotografiet er tatt utenfor ei større koie, antakelig fløterkoia ved Kynneggen i Åsnes, som ble bygd ...

Tore Paulsen-Næss har hjulpet oss å identifisere mange av de avbildete personene.