• Fra Norsk Fløtingsforbunds ekskursjon ved Flisa-vassdraget 28. september 1954. Fotografiet viser ekskursjonsdeltakerne - antakelig funksjonærer fra fellesfløtingsforeningene - i samtale på et av ekskursjonens stoppesteder.  6-7 menn, de fleste frakkekledde og med hatt på hodet, står og snakker sammen i mindre grupper.  Mannen til venstre i bildet står med ryggen til fotografen, og er følgelig vanskelig å identifisere.  Til høyre for ham står daværende leder for Glomma fellesfløtingsforening, Kaare Sparby (med mørk hatt og frakk som er åpen i fronten, slik at vi ser dressen).  Til høyre for Sparby ser vi hodet til Augustin Paulsen-Næss, som var administrerende direktør i Haldenvassdragets fellesfløtingsforening.  Den barhodete mannen som står like til høyre for bildets midtakse i forgrunnen er sivilingeniør Oddvar Stenerud, som i 1954 var fløtingsinspektør i 7. distrikt med bopæl på Lillehammer.  Han ble seinere administrerende direktør i Glomma fellesfløtingsforening.  Stenerud er fotografert i samtale med forstkandidat Otto Heyner, som var administrerende direktør i Drammensvassdragets fellesfløtningsforening.  Bak nakken (under hattebremmen) til Heyner skimter vi ansiktet til Tore Paulsen-Næss, som den gang var fløtingsinspektør i Glomma fellesfløtingsforening, men seinere ble direktør i Haldenvassdragets fløtningsforening.

Da disse fotografiet ble tatt hadde Flisavassdraget en femdel av Glommas fløtingskvantum, gjennomsnittlig 225 000 kubikkmeter i året.  Av dette ble cirka 45 000 kubikkmeter fløtet far Halsjøen og tverrelvene i den øvre delen av vassdraget.  Glomma fellesfløtingsforening hadde utført en rekke utbedrings- og forbyggingsarbeider i åra like etter krigen.  Effekten av dette var at fløtinga kunne gjennomføres i løpet av en seksukersperiode, mens en hadde brukt dobbelt så lang tid 50 år tidligere.  Dette var viktig, for Flisavassdraget var fattig på magasiner, og fløtingas effektivitet var derfor i betydelig grad avhengig av vårflommer med begrenset varighet.  "Elveforbedringsarbeidene" gav i tillegg til forkortet fløtingssesong også en økonomisk gunstig tilleggseffekt, nemlig at det hadde vært mulig å redusere bemanninga fra 200-300 til 70-80 mann i perioden mellom 1900 og 1950.  Flisavassdraget ble på 1950-tallet regnet som Glomma fellesfløtingsforenings best utbygde sidevassdrag.
    Photo: Folkestad, Martin / Anno Norsk skogmuseum

Fra Norsk Fløtingsforbunds ekskursjon ved Flisa-vassdraget 28. september 1954. Fotografiet viser ekskursjonsdeltakerne - antakelig funksjonærer fra fellesfløtingsforeningene - i sa...