• Fjøset på Lillebovollen på Gutulisetra i Engerdal.  Fotografiet viser et laftet fjøs med stikketekket saltak.  Bygningen kviler på en forholdsvis høy tørrmurt gråsteinsmur.  Den er plassert i utkanten av en setervoll, der en skigard markerer overgangen mot den bakenforliggende furuskogen.

Gutulia ble nasjonalpark i 1968.  I 1972 dro fylkeskonservartor Per Martin Tvengsberg og museumsbestyrer Tore Fossum fra Norsk Skogbruksmuseum dro på befaring til Gutulisetrene, der de fotograferte og målte opp grunnplanene på bygningene.  Miljøverndepartementet bevilget 100 000 kroner til restaurering av Sorken-gardenes seterhus, som departementet hadde kjøpt i forbindelse med opprettelsen av Gutulia nasjonalpark.  Bebyggelsen på Lillebovollen, som er avbildet på dette fotografiet ble ikke overtatt av departementet.  Den øvrige bebyggelsen på Gutulisetrene ble restaurert av håndverkerne Ole Haugen, Johan Elgåen og Konrad Nilsen under faglig veiledning av Tore Fossum.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fjøset på Lillebovollen på Gutulisetra i Engerdal. Fotografiet viser et laftet fjøs med stikketekket saltak. Bygningen kviler på en forholdsvis høy tørrmurt gråsteinsmur. Den er...