• Fra dekket på D/S Fæmund.  Bildet er tatt forfra mot styrhuset.  Til venstre i forgrunnen ses ei tautrosse og en vaierrull.  Ellers står det et par trekasser, en koffert og en tekstilsekk på dekk.  Da dette fotografiet ble tatt sto styrmannen i styrhusdøra, mens en annen mann sto ved rekka lengre bak, og i forgrunnen ses "underkroppen" på en mann.  Fotografiet skal være tatt ved Jonasvoll, som ligger på østsida av innsjøen Femund, nord for Korneset i Tufsingdalen.

«D/S Femund II» ble satt i drift på innsjøen med samme navn i 1905.  Den ble brukt til person- og godstransport, men også som tømmersleper.  Daværende skogforvalter i Rendalens forvaltningsdistrikt var åpenbart fornøyd med den nye båten.  Han skrev:  «Det nye dampskib paa sjøen viste sig som en dygtig slæbedamper samtidig som, at det saavel hvad hurtighed som godsrum og passagerbekvemmeligheder angaar i en ganske anden grad tilfredsstiller fordringerne end det gamle "Fæmund".»
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra dekket på D/S Fæmund. Bildet er tatt forfra mot styrhuset. Til venstre i forgrunnen ses ei tautrosse og en vaierrull. Ellers står det et par trekasser, en koffert og en teks...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits