• Bryggeanlegg med båter ved A/S Rjukanfos' sandtak.  Vinteropptak der de to stiene som har vært transportårer mellom sandtaket og brygga danner grå striper på den kvite snøflata.  Inntil brygga ligger en bred fraktebåt med skinneganger på dekk, der det står to vognrekker.  Vognene fylles med sand fra trillebårer på lasterampe.  Utenfor fraktebåten ligger en slepebåt.  De skogkledde åsene rundt Tinnsjå er delvis skult av tåke.

Svein Sæbjørnsen har gitt følgenende tilleggsinformasjon om dette motivet (2012):

Dette er trefergen Tinnsjø, som var den første fergen på Tinnsjøen.  Denne hadde ingen dampmaskin, men ble trukket av D/S Skarsfos.  Begge var bygget i 1907-08.  Restene av Tinnsjø ligger som vrak ved Mæl.  Skarsfos ble seinere fraktet ut av Tinnsjøen, og går nå som passasjerbåt i Telemarkskanalen under navnet Skarsfoss.
    Photo: Ukjent / Anno Norsk skogmuseum

"Statens Eiendom Maarvikmogen i Tinn. Fra a/s Rjukanfos's Sandtak."

1 comment

• Dette er trefergen Tinnsjø som var den aller første fergen på Tinnsjøen, denne hadde ingen dampmaskin, men ble trukket av DS Skarsfos, begge vart bygget i 1907-08. Restene av Tinnsjø ligger som vrav ved Mæl. Skarsfos ble senere fraktet ut av Tinnsjøen og går nå som passasjerbåt i Telemarkskanalenbunder namnet Skarsfoss.