• Sannesund i Glomma, cirka tre kilometer nedenfor Sarpsfossen.  Elvelandskapet er fotografert i medstrøms retning.  Ute på vannet, der vi kan ane strømvirvler i overflata, ser vi en robåt.  Nedenfor ser vi, karakteristisk nok, et dampskip og ei stor seilskute.  Det var nemlig opp til Sannesund at Glomma var farbar for større fartøyer.  Herfra opp mot Sarpsfossen var det nemlig strømninger, bakevjer og terskler i elveløpet, som skapte vanskeligheter både for båttrafikk og tømmerfløting.  Nedenfor Sannesund var fallet i elveløpet så lite at man kunne merke flo og fjæreeffekter fra sjøen nedenfor Fredrikstad.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Sannesund i Glomma, cirka tre kilometer nedenfor Sarpsfossen. Elvelandskapet er fotografert i medstrøms retning. Ute på vannet, der vi kan ane strømvirvler i overflata, ser vi en...