• Storfossen i Røsåa i Hemnes statsskoger.  Fossen er fotografert fra sida, vannet renner kvitskummende ned i et bergskar til venstre i bildet.  Øverst på fotografiet ser en hvordan elva renner gjennom en svakt skrånende dal før den passerer en liten avsats, like ovenfor den store fossen.  Dalføret omkring vassdraget har barskog.  Ifølge innskrift på kartotekkortet fra Direktoratet for statens skoger skal en ingeniør ha beregnet energipotensialet i fossen til 11 000 effektive hestekrefter.  Vassdraget ble utbygd i andre halvdel av 1950-åra, og har blant annet forsynet jernverket på Mo med kraft.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"Hemnes Statsskoger. Storfossen i Røsaaen. Ifl. Ing. Olaf Rogstads Beregning repræsenterer Faldet 11.000 eff. H.k."