• Skogstua ved Luspen ved Unkervatnet i Hattfjelldal. Fotografiet er tatt fra vatnet mot ei strand der skogstua ligger i bjørke- og granskog mot vatnet.  Det er en forholdsvis lang laftekonstruksjon med to vindusåpninger og dør mot vatnet.  En bordbygning til høyre for sjølve skogstua er antakelig et uthus.  Til venstre for bygningen er et eller annet opphengt til tørk eller lufting på ei raje mellom to trær.  Unkervatnet later til å være nedtappet, og to robåter ligger godt oppe på den tørre sjøbredden i forgrunnen.  En tredje båt ses ved vannlinja helt til venstre i bildet.  I bakgrunnen til venstre en skogkledd ås.
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Hatfjelldal statsskoger. Den gamle skogstue ved Luspen, Unkervatnet"