History
-
Basisen for nesten alle baklastere var en landbrukstraktor, der førerplassen ble snudd bakvendt. For å skåne selve traktorkroppen fra vridninger og brytninger ble det montert kraftige rammebjelker på hver side av traktoren. På grunn av de lange lastearmene på innsiden av drivhjula ble førerhuset derfor smalt og trangt, og inngangen var på framveggen. I bakenden av maskinen (som tidligere var traktorens framende), ble det montert hydraulikktank og et tungt lodd, og ei hydraulikkpumpe drevet direkte fra motorens veivaksel. Hvis ikke traktoren kunne leveres med vendegir ble kronhjulet snudd over til andre siden av pinjongen slik at de fleste girene kom i "riktig" arbeidsretning. Fra 1950 tallet begynte over 20 svenske firmaer å produsere baklastere, men mange lagde bare noen få eksemplarer. Den mest kjente produsenten ble Bolinder/Volvo BM i kompaniskap med Brødrene Lundberg som lagde rundt 33000 baklastere fram til 1984. Da var baklasterne utkonkurrert av midjestyrte maskiner. Også 4-5 norske verksteder prøvde seg på å produsere baklastere.
Fra Munktellmuseet i Sverige kan en bla. lese følgende: Introduksjonsår 1954.
Bruksområde: H10 ble brukt til lasting av grus, sjaktmasser etc. Dessuten gjorde den store landvinninger i sagbruksindustrien der den hadde rykte på seg for å være en god allroundmaskin.
Historikk: BM H10, er BL-lasterens, (også kalt BL H10), etterfølger og ble fra 1957 utviklet sammen av Brødrene Lundbergs mekaniska og Bolinder-Munktell. Denne BM H10 er bygd på traktor av typen BM 35. Bygd av Brøderna Lundbergs i Skellefteå på tilpasset traktorchassis fra Bolinder-Muktell i Eskilstuna. Lasteren kalles også populært H10- 35. eller bare H-10.
Produksjonen av H10 pågikk i årene 1954-1961 basert på fire ulike merker av jordbrukstraktorer, (fra 1957 kun basert på BM). Fra BM brukte man først BM 35 traktor, som i 1959 ble erstattet av BM 350 Boxer og en større variant basert på BM 55, som i 1959 ble erstattet av BM 470 Bison. Den totale produksjonen av H10 i årene 1954-1961 var 2700 enheter. Den totale produksjonen av H-10 basert på BM 35 traktor var kun 851 eksemplarer i årene 1954-1959.
Navnet H10 kommer av: H betyr hjullaster og 10 betyr 1000 liters skuffevolum. En H 10 hadde et skuffevolum som tilsvarte to normale badekar og maskinen løftet ett tons last. Det mest fiffige med H10 var paralellføringen som gjorde at redskapet alltid var i samme posisjon, uansett løftehøyde. Pallegafflenes helling endret seg ikke når pallen ble løftet opp og ned. Dessuten hadde H10 redskapsfeste og dobbeltvirkende luftsylindre, det var unikt på den tiden
Les mer om utviklingen av baklastere her: http://hem.passagen.se/baklastaren/index.html
Denne 1957 modellen har vært brukt og eid av SVV Vest-Agder. Maskina ble delvis pusset opp av SVV Vest-Agder før NVM mottok den i 1991. Ikke kjørbar pga lekkasje i konverteren. I følge merking ble maskina levert ny av firmaet Bolinders i Oslo.
Produksjon: 1957 (Antatt av NVM )
Produksjonen var et samarbeid mellom Bolinder-Munktell og Brøderna Lundberg. Basert på traktor.- ProdusentBolinder-Munktell
- ProdusentBrøderna Lundbergs mekaniska
- Production placeSverige Eskilstunasikker
- Production placeSverige Skjellefteåsikker
Downloads
- File attachmentsInfo om H10 baklaster 89027
Classification
-
- Maskiner til materialforflytningOU 406
- GraveredskapOU 412.5
- Vei- og jernbanebyggingOU 499
References
-
- LitteraturreferanseNorsk vegmuseums årbok 2002, side 90-91.
- LitteraturreferanseNasjonal verneplan, delplan 3, referansenummer 90.
- LitteraturreferanseArtikkel i Anleggsmaskinen "Maskinelt tilbakeblikk" november 2006: side 20 "Traktoren som ble hjullaster"
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-02080
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedDecember 10, 2014
- Date updatedMarch 4, 2020
- DIMU-CODE021025641002
- UUIDb28f6107-9e62-4abe-e044-00144fb7c9c3
- Tags
- Bolinders oslo
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».