History
-
-
Toro lastemaskin produsert av firmaet Perusythymä OY ARA i Finland i 1987.
Levert ny av Fagersta Maskin i Oslo til Grong Gruber A/S, i 1998 ble maskinen solgt til Tore Løkke AS.
Før overlevering til Norsk vegmuseum gikk flere firmaer sammen om å gjøre maskinen presentabel.
- Sandvik Norge (Deler, servicedeler)
- Steinkjer Mekaniske Verksted (Sandblåsing og lakkering)
- Entrack Trondheim (Batterier)
- Overaae Trondheim (Sørge for at dekk holder på luft)
- Bilreklame Trondheim (Skilt/logo for alle bidragsytere)
- Gjerstad (ny oblat på skuff)
Gave til museet fra Tore Løkke AS 07.09.2021.
En last- og bæremaskin er en lang og lav hjullaster som er velegnet for utlasting av masser i små og lave tunneler hvor det er vanskelig å bruke lastebiler eller dumpere. Skuffen foran er stor i forhold til maskinstørrelsen, men dette balanserer likevel godt fordi maskinen er så lang.
FRA WIKIPEDIA OM GRONG GRUBER A/S
A/S Grong Gruber var et privat gruveselskap opprettet i 1912 for å utnytte Joma-forekomsten av svovelkis. Forekomsten lå i Røyrvik, Nord-Trøndelag fylke, og var en del av det større Grongfeltet. Man hadde i 1909 oppdaget drivverdige forekomster i Gjersvik, og opprettet under ledelse av ingeniør Johan Støre, kontorer i Namsos og i Gjersvik, samt ny vei fra Namdalen, over Steinfjellet til Gjersvik. Det nye selskapet, eid av Elkem med fransk deltakelse, fikk konsesjon i 1913. Driften ble igangsatt, men kollapset ved utbruddet av den første verdenskrig i 1914. Endel bygninger, dokument og gjenstander fra denne epoken er tatt vare på av Røyrvik Bygdatun. "Grongloven av 1918" ga Staten enerett, og denne overtok straks eierskapet i 1918
Forekomsten var drivverdig også i Joma, 25 km lenger øst mot grensen til Sverige. I 1957 skiftet selskapet navn til A/S Joma Bergverk. På 1960-tallet ble tanken om drift i Joma tatt opp, og i 1969 ble det opprettet et nytt privat selskap, Grong Gruber A/S, som overtok anlegg og rettigheter. Ved etableringen var det fire like store eiere: Elkem, Årdal og Sunndal Verk, Sydvaranger og Sulitjelma gruber A/S. A/S Joma Bergverk ble i den forbindelse avviklet.
I september 1972 startet den andre viktige epoken, med omtrent 100 ansatte, involvert med utvinning av en 16 tonn kobber- og sink-forekomst av svovelkis. Konsentratet ble fraktet med bil til jernbanen ved Brekkvasselv, eller til Namsos for utskiping til kjøpere i Norge og Tyskland.
Det finske Outokumpu overtok rundt 1980 og solgte til Norsulfid i 1988. Man tok en kort periode opp driften i Gjersvika (1992). All grubedrift opphørte i 1998. Til sammen ble det tatt ut 11,3 millioner tonn råmalm. Aktiviteten skapte alvorlig forurensning av Hudningsvatnet. I ettertid er det etablert industripark i Joma.
Ved nedleggelsen av gruvedriften i Joma, mistet over 100 personer jobben, og befolkningstallet i Røyrvik kommune falt drastisk på grunn av utflytting av arbeidsledige.
-
Produksjon - 1987
- Produsent Perusythymä OY ARA sikker
- Production place Finland sikker
-
Downloads
- File attachments Anleggsmagasinet 132426
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NFSM-G-00346
- Part of collection Norsk fjellsprengningsmuseum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published September 23, 2021
- Date updated June 20, 2023
- DIMU-CODE 0210211240868
- UUID 26fd8c23-830a-4224-8d60-678cb7f39628
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».