• Markering ved krigsmonumentene som foregikk 12. 07.1990 i forbindelse med åpning av Steigenvegen.
Bilde 1: Jo Benkow, (stortingspresident 1985-1993), legger ned krans ved krigsmonumentet over falne sovjetere ved krigskirkegården på Tømmerneset i forbindelse med vegåpningen av veg til Steigen.
Veganlegget startet like ved monumentet. Skolekorpset i Hamarøy sørger for musikken.

Bilde 2) Fra venstre: Odd With, Sissel Eriksen, Sigbjørn Eriksen, Ingvald Sørensen ( ordfører Hamarøy)   2 ukjente fra arr komiteen,  Jo Benkow.

Bilde 3) Viser teksten på monumentet.  "Til minne om de sovjetiske soldater som mistet livet i Norge 1941-1945 og som var gravlagt her." Monumentet ble satt opp i juni/juli 1945  og ble restaurert til  markeringen i  juli 1990.

Markering ved krigsmonumenter i Nordland 1990