• Bilde 1) Stiftsstøtten på Filefjell. Reist i 1794 av generalvegmester Christopher Johannes Hammer. Usikkert når bildet er tatt, mest sannsynlig før 1932.
Foto: Hans Wangensten Paus
Bilde 2) Portrett av  Christopher Johannes Hammer. Oberstløytnant-generalvegmester i Christiansand Stift inntil 1787 da han ble Generalvegmester i Bergen Stift hvor han virket like til 1826. Portrettet er en miniatyr malt på elfenben. Foto: Ukjent fotograf
Bilde 3) I følge merking bak på bildet: Gamle kongeveger i Lærdal. Avg. 1973. På bildet Ingmar Nordstrand ved den gamle støtten før den ble flyttet. (tilbake til sin opphavelige plass ved den gamle kongevegen)
I bakgrunnen står en milestein med krone-monogram,  Sogn og Fjordane Fylke - Borgund Herrad - Oppland Fylke - Vang Herrad
Foto: Bjørn Fuhre

"Vegen frå Bergen til Oslo over Lærdal og Filefjellet var gjennom mange hundre år den viktigaste vegen mellom Vestlandet og Austlandet. Fram til 1793 var dette berre ein rideveg. I 1793 kom ny veg som opna for ferdsle med slede om vinteren og kjerre om sommaren. Ved gamlevegen på grensa mellom Oppland og Sogn og Fjordane står ei marmorstøtte til minne om denne utbetringa."
(Dette er utsnitt fra artikkel: Stiftstøtta på Filefjellet, av Gunnar Urtegaard).

Stiftsstøtten på Filefjell reist i 1794 av generalvegmester C. J. Hammer