• Statens vegvesen i Møre og Romsdal åpnet høsten 1981en vektstasjon med fast vekt på Hjelset i Molde. Den lå strategisk til og dekket trafikken både på riksveg 66 til/fra Kristiansund og riksveg 62 Molde - Oppdal.

Brukskontollen besto normalt av 1 avdelingsingeniør og 1 vektkontrollør. Gruppen hadde Molde som utgangspunkt og hele fylket som arbeidsplass. Målet og oppgaven til brukskontrollgruppa var å ha så mange kontroller som mulig, for at ingen skulle føle seg trygge for å kjøre ulovlig når det gjelder akseltrykkbestemmelser, samferdselslov, kjøre- og hviletidsbestemmelser, sikring av last og transport av farlig gods.

Det ble i fylket på denne tiden anlagt 11 vektgroper for bruk av transportable vekter, men en så også at det var behov for en del faste vektstasjoner i tilknytning til sterkt trafikkerte veger.

Vektstasjon med faste vekter ble sener bygd på Horgheim (1982) og Dragsund ved Skodje (1994)

(Kilde: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin "Veg og Virke" nr.5/1981 og nr. 2/1983, og boka "Statens bilsakkyndige, Biltilsynet i Møre og Romsdal 1927-1995", redaktør: Jostein Engen.)
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits