• Molde vegstasjon, "låven" på Årø, hvor de holdt til fra 1982 til 1992.

Utenfra ser bygget ut som en låve, men inne er det ingen ting som tyder på det. I 1982 ble bygget kjøpt av vegvesenet og hvor Molde vegstasjon holdt til frem til ny vegstasjon ble innviet i 1992.

Molde vegstasjon var hovedsete for vedlikeholdsområdet  som omfattet kommunene Molde, Fræna, Eide, Aukra, Midsund og Sandøy.

Stasjonen hadde ført en omflakkende tilværelse. Etter noen år på to rom i det gamle vaskeriet på Reknes flyttet stasjonen til Årø, på andre siden av byen. Brakketilværelsen tok slutt da stasjonen flyttet inn i en av de såkalte «Pionerboligene». Fra 1982 og frem til ny stasjon stod ferdig i 1992 holdt de til på "låven" i Årøkrysset, med liten plass til kontor og lager.

Byggingen av ny Molde vegstasjon startet 26. august 1991 på et industriområde i Årødalen. Den nye vegstasjonen ble bygd etter en annen modell enn hva som tidligere var benyttet i fylket. Anlegget var delt i 2 separate bygningsdeler. Bygningen som inneholdt kontorer og sosiale rom var plassert foran på tomten. Lager og garasjebygget var plassert tilbaketrukket på tomtas vestre side.

15. mai 1992 åpnet den nye vegstasjonen i Gammelseterlia i Årødalen. Den nye vegstasjonen, med en prislapp på vel 10,7 millioner kroner, hadde et bruttoareal på ca 1 263 m². Kontor og sosiale rom var på 551 m², mens lager og garasjebygget var på 712 m². I tillegg var det satt av plass til en vegtrafikksentral for Møre og Romsdal og dataovervåking av trafikken i Fannefjordtunnelen.

(Kilder: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin «Veg og Virke, nr.2/83, 3/91og 2/92.)
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Molde vegstasjon, "låven" på Årø, hvor de holdt til fra 1982 til 1992