• Federal med registreringsnummer C-9301, påmontert Øveråsens forplog nr. 5. Lastebilen tilhører Akershus Fylkes veivesen, Veibrån i Skedsmo. I følge Bilboken for Norge 1930. På bildet er det to brøytebiler fra Akershus Fylkes Veivesen.
Ref. til Fig. 7. side 40, "På Tonstoppen. Brøitekanter høiere enn lastekassene." jf. "Meddelelser fra Veidirektøren", Nr. 3-1930,  "Snebrøytingsforsøk med 6-hjulere," av overingeniør N. Saxegaard.
"I brøyteforsøkene deltok utenom betjeningsmannskapet, overingeniørene Crøger og Saxegaard, ingeniørene Waydahl fra Veidirektoratet og Lomsdal fra vegvesenet i Oppland fylke, samt fabrikkeier E. Øveraasen fra Gjøvik. Videre var representanter for billeverandøren til stede en del av tiden."  Saxegaard var overingeniør og sjef for vegvesenet i Akershus fylke fra 1920 til sin død i 1933.
Ref. til "Meddelelser fra Veidirektøren" Nr. 10- og Nr. 11-1931: "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931."
Bilde 2) Helside i album "Snebrøyting og sneskjermer.
Se vedlegg i Nedlastinger og Relasjon lenger ned på siden.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum
Bilde 2) Helside i album "Snebrøyting og sneskjermer.
Se vedlegg i Nedlastinger og Relasjon lenger ned på siden.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Brøyteforsøk med Federal - Snørydding Tonsåsen 26 - 27 februar 1930