• Tyske okkupanter brukte svært store ressurser for å holde vegen over Hardangervidda vinteråpen.  Oppgaven ble organisert og styrt av OT (TODT). En stor arbeidsstyrke omfattet foruten personer knyttet til OT, utkommanderte og frivillige norske, av disse også noen ansatte i Statens vegvesen. Videre disponerte OT frivillige/tvangssendte/krigsfanger fra Øst Europa. Foruten lastebiler, beltevogner og plogutstyr stod 20 store beltegående snøfresere til disposisjon.
Her brukes en sideplog (rømmeplog) som skal ta ned høye sidekanten. Plogen er sidemontert mot lasteplanet på en lastebil. Utbalansering av plogens vekt utilstrekkelig.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Brøyting med sideplog på Hardangervidda i 1940-1945