• Federal lastebil  - Nordland Fylkes Veivesen. Kjennemerke W-709.
Bildet er illustrert  i "Håndverk på hjul," av Asbjørn Rolseth s509.
Tekst til bilde: "Federal med Carl Himberg førerhus. Spesialbygd for brøytetjeneste med ekstra "brøytepusser" i overkant av frontruten og ventil på taket. Bilen var registrert som W-709 og tilhørte Nordland Fylkes Veivesen.
Det ene bildet i boka viser sjåfør Kasper Thoresen (1900-1976) ved avhenting av bilen hos Federal importøren Øivind Holtan i oktober 1936.
På det andre bildet (som vises her) tatt 23. juni 1938, er veien over Saltfjellet åpen for sesongen." (Bjørn Hågensen)
Bak på bildet er det skrevet: "Saltfjellet 23. juni 1938. Brøytingen er ferdig. Brøytebiler og måkegjeng." Utlånt bilde fra Bjørn Hågensen. Hans far var en av sjåførene på bilen W-709. (Opplysninger fra Asbjørn Rolseth).
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Federal lastebil - Nordland Fylkes Veivesen

1 comment

• Bildet er brukt av Asbjørn Rolseth på s. 509 i hans bok "Håndverk på hjul." Teksten sier at bilen er en Federal 1936 med førerhus spesialbygd for brøytetjeneste av Carl Himberg, Oslo. Det er tatt 23. juni 1938. (På samme side bilde av sjåfør Kasper Thoresen da han hentet bil i Oslo i oktober 1936.)

Bilen har mer moderne design og annet logo enn Chevrolet 1930. Lite trolig at Veivesenet skulle ha sitt navn på privateid bil. Forøvrig: I Norges Bilbok 1935 er W-709 registrert som Ruggles 1929 lastebil, Nordland Fylkes Veivesen. Federalen overlevde krigen, i Hvem eier bilen 1947 står den fortsatt på Veivesenet.