• Bilde 1) Prospektkort nr. 4-10-77 Vegen Geilo - Ustaoset. Foto Normann. Kopi av postkortet og opplysninger er gitt fra Erik Westedt.
Bilde 2) Bildet er beskåret, og teksten som viser at bildet opprinnelig er et prospektkort var borte.

I 1928 ble det åpnet veg over Hardangervidda fra Eidfjord til Haugastøl. Strekningen Geilo-Haugastøl stod ferdig i 1938. Vegen over vidda var vinterstengt fram til 1940. Krigsåra 1940-1945 forsøkte tyske okkupanter å holde vegen vinteråpen. Etter 1945 ble Hardangervidda vinter-stengt på nytt fram til 1980-tallet. Siden har målsettingen vært å holde vegen åpen, da med kolonnekjøring i vanskelige perioder og kortvarig stengt i uværsperioder.
Bildet er fra strekningen mellom Geilo og Ustaoset trolig tatt tidlig 1960-åra. Også her kunne uværet skape problemer med behov for snøfreser. Fresekjører Berntsen og hjelpemann Sverre Brenden med «Petter-fres», to turister på brøytekanten.
    Photo: Normann Kunstforlag A/S / Norsk vegmuseum

Photo: Normann Kunstforlag A/S / Norsk vegmuseum

Snøfresing mellom Geilo og Haugastøl

1 comment

• Prospektkort nr 4-10-77 Vegen Geilo - Ustaoset Foto Normann.