• Frode Murud fra Skogfrøverket på Hamar poder inn en kvist fra toppen av et «elitetre» på en grunnstammen som skulle brukes i Årøy frøplanstasje i Sogndal.   Dette ble gjort ved at det ble gjort ved at et skrått snitt innerst på podekvisten ble bundet mot et motsvarende skrått snitt på toppskuddet på grunnstammen og påført podevoks, slik at de vokste sammen.  På denne måten skulle podingen bære videre de antatt gode genene fra podekvisten, og forhåpentligvis etter hvert bære kongler med frø som hadde gode arveegenskaper.  Slikt frø ønsket skogplanteskolene å bruke som utgangspunkt for sin produksjon.

Statens skogfrøverk leieavtale om nok areal for skoglig planteforedling på 40 dekar innmark på Årøy i Sogndal kommune i 1991.  Her ble det i første omgang etablert et «trearkiv» med materiale fra «elitegran» på Vestlandet.  Etter om lag ti års drift ble ambisjonene for anlegget oppjustert.  Årøy skulle bli frøplantasje for gran til vestlandsskogbruket.   Proveniensene det ble satset på var dels norske, men noe var også fra trær som var dyrket fram av frø fra Harz i Tyskland.  Disse proveniensene hadde på ingen måte vært noen suksess på Østlandet, men i vestlandsklimaet utviklet Harz-grana seg vel så bra som den norske.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Frode Murud fra Skogfrøverket på Hamar poder inn en kvist fra toppen av et «elitetre» på en grunnstammen som skulle brukes i Årøy frøplanstasje i Sogndal. Dette ble gjort ved at ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits