• Arbeid ved Teksdal mølle, Bjugn

Fosen bildearkiv eies av Bjugn Bygdatunlag, Mølnargården, Bjugn
Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

1 comment

• Disse 3 karene står på en betong-kum og støtter seg på vannrenna.

Kummen forbinder vannrenna med vannrøret inn til mølla. Vannrenna fanger vannet i Teksdalselva og leder vannet til vannrøret som så forsyner vannhjulet inne i mølla med vann.

Det er flere typer vannhjul, se Store norske leksikon eller andre kilder på nettet.

Bak mølla på høgre side ser vi litt av den gamle veibrua som krysser Teksdalselva i retning sagbruket.

Bygningen bak karene er altså sagbruket ved Teksdalselva, sagbruket hadde vannhjul (som drev sagbladet) før strømmen kom og elva ble tørrlagt.

Med strøm fra kraftstasjonen og en elektromotor var det nå mulig å drive sager hvor som helst. Nå fikk de gamle vassdrevne sagene konkurranse i gårds-sager langt fra vassdragene.