• Sjåfør Alf Johannesen f.1903. Lysøysund

Sjåfør Alf Johannesen f.1903. Lysøysund

Fosen bildearkiv eies av Bjugn Bygdatunlag, Mølnargården

7 comments

• Bilen er en Chevrolet 1929-30, så fotografering må være litt senere enn angitt.
  • Alf Johannesen f.1903 var også bussfører i Fosenhalvøya Billag A/S. Han alene kjørte ruta Lysøysundet-Brekstad. Bussen gikk fra Lysøysundet grytidlig på morgenen, hvor Alf bodde, og korresponderte med Fosenbåtene på Brekstad som seilte til Trondheim med ankomst Trondheim tidlig formiddag.
  • Fosenbåtene gikk fra Trondheim om ettermiddagen med ankomst Brekstad tidlig kveld. Da stod bussene på rekke og rad og ventet på passasjerene. Alf Johannesen og Lysøysundbussen var ikke heime i «Sundet» før på kvelden, var båtene forsinket til Brekstad kunne det bli svært så sent før Alf kom heim til «Sundet».
  • Alf Johannesen hadde en daghybel på Opphaug mens han ventet på returen, der kunne han ta igjen tapt nattesøvn. Jeg husker at bussen på dagtid sto parkert ved et hus ikke så langt fra sorenskrivergården på Berg på Opphaug.
  • DOKTORBUSSEN.
    En dag i uka kjørte Alf «Doktorbussen» fra «Sundet» til Bjugn og Brekstad med retur på ettermiddagen slik at folk kunne komme seg til distriktslegen Dr. Sauer i Bjugn eller til tannlege Arnet på Brekstad.

• AVISENE kom med bussen til Alf.
    Før fergesambandet Trondheim-Vanvikan (Fosenferja) ble etablert ble trondheimsavisene sendt med båt og buss. Jeg var syklende avisbud i Asserøya og stod der om kveldene og ventet på at Lysøysundbussen skulle komme med avisene. Det var ikke ferske nyheter folk ytterst på Fosen fikk den gangen, morgenavisen hadde pga datidens transportsystem blitt til kveldsavis, det var nå gått nesten ett døgn siden Adresseavisen ble trykket.

• Bussfører Alf Johannesen er markert som nr 14 på bildet YHL 14044.

Lokalavisa Fosna-Folket publisert torsdag 4.mai 2006, sist oppdatert 9.april 2011, et navnsatt bilde anno 1957 av 25 bussjåfører i Fosenhalvøya Billag AS. Bildet er tatt ved bussenes hovedbase på Årnes i Åfjord.

Samme bilde er registrert som YHL 14044 i arkivet til Yrjar Heimbygdslag («Fotografier i det lokalhistoriske arkivet til Yrjar Heimbygdslag / busser / YHL 14044»).

Bussfører Alf Johannesen er markert som nr 14 på bildet.