• Landskapsfotografi, tatt fra den østre delen av Vågåvatnet, med Strondlii til venstre (på sørsida av innsjøen) og Nordherredsgrenda til høyre.  I forgrunnen til venstre ser vi et lensekar - ei steinfylt tømmerkiste - og ei dobbelt lense.  Fotografiet er antakelig tatt fra Sundbrui ved Vågåmo, og den nevnte lensekonstruksjonen skulle antakelig lede tømmer fra som ble fløtet fra bygdene ovenfor under brua og videre nedover Otta-elva på en hensiktsmessig måte.

Fotografiet er fra den østre delen av en lang, smal innsjø som strekker seg over en strekning på om lag fire mil, gjennom kommunene Skjåk, Lom og Vågå.  Vannspeilet ligger om lag 360 meter over havet.  Skogene i bygdene langs dette vassdraget var lenge preget av at mye av skogen gikk med til lokalt forbruk.  Det ble likevel fløtet en del tømmer her.  Stokkene ble samlet i ringbommer eller grimer, som ble drevet mot utløpet ved Vågåmo.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Landskapsfotografi, tatt fra den østre delen av Vågåvatnet, med Strondlii til venstre (på sørsida av innsjøen) og Nordherredsgrenda til høyre. I forgrunnen til venstre ser vi et l...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits