• Stokke lense på Biri i Oppland.  Fotografiet er tatt over Mjøsas vannspeil mot Stokkeelvas utløp i innsjøen, der vi ser at det var pælet inn et område for oppsamling av fløtingsvirke fra det ovenforliggende vassdraget.  Her skulle stokkene buntes for sleping sørøver innsjøen.  I bakgrunnen ser vi høgdedraget på nordsida av Stokkeelvas nedre del, med gardsbruk i sørhellinga og skog ovenfor.

Stokkeelva har sine fjerneste kilder i Bergvatnet i Nordre Land.  Vassdraget har et nedslagsfelt på om lag 225 kvadratkilometer.  Den øvre delen, der det er snakk om en bekk eller ei å, kalles Finna.  Etter at vassdraget har passert Ringsjøen brukes navnet Stokkeelva inntil vassdraget renner ut i Mjøsa ved et par garder som heter nettopp Stokke.  Fra den nevnte Ringsjøen og nedover er Stokkeelva stor og bred.  Det ble stiftet egen fellesfløtingsforening for Stokkeelva med driftsregler som Stortinget approberte i 1893.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Stokke lense på Biri i Oppland. Fotografiet er tatt over Mjøsas vannspeil mot Stokkeelvas utløp i innsjøen, der vi ser at det var pælet inn et område for oppsamling av fløtingsvir...