• Fløtingsarbeid ved Funnefossen i Glomma, lengst nord i Nes kommune på Romerike.  Fotografiet er tatt i slutten av mai 1917, fra en posisjon ved nordre elvebredd.  I forgrunnen arbeidet fire fløtere med å løsne tømmer som var blitt liggende i ei bakevje inne ved land.  Bakenfor ser vi deler av den drøyt 800 meter lange fossen, som hadde et samlet fall på bortimot 11 meter.  Dette fotografiet er tatt på et tidspunkt da det var flom i elva.  Til høyre i bildet ser vi en liten holmen med noen furutrær.  Ovenfor denne skimter vi en tømmervase som hadde bygd seg opp på tvers av elveløpet, ved en terskeldam der.  Vi skimter også en taubanebukk som bar kabler som ble brukt ved godstransport på tvers av vassdraget.  På bakkekammen til høyre i bildet ser vi våningshuset på Fundi gard.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fløtingsarbeid ved Funnefossen i Glomma, lengst nord i Nes kommune på Romerike. Fotografiet er tatt i slutten av mai 1917, fra en posisjon ved nordre elvebredd. I forgrunnen arbe...