Funksjon/type: Håndkjerra ble brukt til transport av ulikt slag. Kjerra består i sine hovedeler av hjulgang, drag og kiste. Kista er laget i gran. Kista består av bunnramme, bunnplanker og fire karmer. Den bakre karmen blir ofte
betegnet som bakfjøl. I framkant er karmene festet med vinkeljern som er skrudd fast med seks skruer i hvert hjørne. Sidekarmene er forsynt med karmstøtter som er stukket ned i braketter. De to sidekarmene og framkarmen løsnes ved å skru ut festeskruene. Bakfjøla er enklere å ta av enn de andre karmene på grunn av at den er hengslet. Låsingen av bakfjøla utgjøres to smidde beslag som utgjør hengslingen på den ene siden av bakfjøla. Ut fra det ene beslaget som er festet på sidekarmen stikker det ut en pigg som er ført gjennom et hull i beslaget på bakfjøla.
I bakfjøla er det festet en lenke med en jernkrampe i treverket. I andre enden av lenken sitter det en låsesplint. Med disse delene låses bakfjøla.
Bakfjøla er også utstyrt med et smidd skråstilt håndtak.
Draget er mest trolig laget i bjørk. Det er laget slik at det både har en funksjon som en del av bunnramma og drag. Draget har i forkant påsatt to beskyttelsesbøyler i stål som holder treverket vekk fra bakken. I tillegg til at treverket beskyttes har bøylene også en funksjon i at kjerra heller mindre ved lasting og at den er lettere å løfte ved bruk. Stålbøylene er i ene enden smidd til en ring slik at de kan tres inn på draget og festes i bakkant med gjennomgående skruer.
Bunnramma er laget av tre tverrgående trestykker som er festet ved hjelp av tappeteknikk i draget. I tillegg er bunnramma forsterket med to tverrgående rundjern. Oppå bunnramma er det seks langsgående planker som danner bunnen. Videre er bunnramma og hele bunnen oppbygd fra hjulakslingen ved hjelp av to v-formede flatjern. De to v-formede flatjernene er hver for seg festet med fire skruer i ramma og to skruer i akslingen.
Hjulgangen består av en aksling med to hjul. Hjulene består av felg, eiker, nav, skoning, bøssing, skjøtelapper og jernring. Hjulets felg er laget av treverk og satt sammen av seks buede trestykker. Hvert hjul har 12 eiker. For at hjulet skal få en solid slitebane er det forsynt med beslag av flattstål, en såkalt hjulskoning. Denne hjulskoningen, hjulringen, blir festet til hjulet med skruer, én i hver felgskjøt. Under muttrene til de gjennomgående skruene er det lagt et underlagsjern, en skjøtlapp, som er bøyd opp langs flegkanten.
Håndkjerra var demontert og plassert på loftet i Solheim snekkerverksted. Håndkjerra er montert opp igjen ved Norsk Skogbruksmuseum.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».