Tekniske opplysninger gjengitt her er kopiert fra SJF.04667:
«hei. Denne kalle BEAVER er produsert fra 46-48, verdens første 1 mannes opprererte motorsag. Rivtannkjede, manuell 8 lags bronse ståkl clutch motor 45, 2 ccm 1, 25 hk. 4 000 o/min vekt 18, 5 kg med std sverd kjedehastighet 4, 2 m/s»
Stortingsproposisjonen som muliggjorde import av motorsager av denne typen i slutten av 1940-åra lød slik:
«St. prp. nr. 157 (1947)
Bevilgning av kr. 1 800 000 til innkjøp av motorsager.
Tilråding fra Landbruksdepartementet 10. oktober 1947 godkjent ved kongelig resolusjon samme dag.
(Foredratt av statsråd Kristian Fjeld.)
Som kjent er det stor mangel på arbeidskraft i skogbruket, og det viser seg av den grunn meget vanskelig å få avvirket tilstrekkelig tømmer til dekking av forskjellige behov.
Slik som forholdene ligger an, må en regne med at det også i årene framover blir for lite arbeidskraft i skogbruket, og for å få avvirket tilstrekkelig tømmer, vil det derfor bli nødvendig å søke å fremme en utstrakt rasjonalisering, først og fremst av hogstarbeidet, samtidig som en også må søke å gjøre hogstarbeidet lettere og mere tiltrekkende.
Som et middel til å oppnå dette, har en motorsagene. De forsøk som hittil er gjort her i landet med disse, har vist et godt resultat. Det er grunn til å tro at en ved hjelp av disse motorsager ikke bare kan få hogget et betydelig større tømmerkvantum, men at en også her har et middel til å gjøre skogsarbeidet lettere og derved kan man gjøre seg håp om å få tilført skogbruket ny arbeidskraft av yngre skogsarbeidere.
Ved offentlig foranstaltning er det allerede innkjøpt en del motorsager som er i drift på forskjellige kanter. På grunnlag av resultater som hittil er oppnådd med disse, mener en at en ved offentlig foranstaltning bør gå til innkjøp av inntil 1 000 stkr. som kan lånes ut til skogsarbeidere i forskjellige distrikter. Det ser ut til at man ved bruk av motorsag i mindre arbeidslag kan oppnå en økning av arbeidsmengden med inntil 30 %.
Regnet fra et rent forretningsmessig synspunkt, skulle det således være fullt forsvarlig å gå til innkjøp av nevnte 1 000 motorsager. Hvis en skal få full nytte av sagene, er det av avgjørende betydning at de som skal bruke dem blir opplært, slik at de kan nytte sagenes effekt fullt ut. Sådan opplæring er igangsatt.
Dette med anvendelse av motorsager i skogbruket er et nytt og uprøvd felt. En kan derfor ikke regne med at hverken skogeierne eller arbeiderne i den første omgang vil gå til innkjøp av slike sager i den forønskede utstrekning. Det er derfor rimelig at det offentlige sørger for innkjøp av sagene.
Som anført foran, er det av betydning at flest mulig av sagene kan komme i drift og bidra til øket avvirkning. Forutsetningen har vært at sagene blir leid ut allerede i år til arbeiderne etter hvert som disse lærer å bruke dem mot at alle disse betaler en bestemt leie eller et bestemt avdrag pr. m3 avvirket tømmer som trekk ved hogstoppgjøret. Settes dette avddrag til kr. 0,15 pr. m3 pr. mann, vil beløpet for et 4 manns lag komme opp i kr. 0,60 pr. m3. Er lagets dagsprestasjon 12 m3, vil avdraget pr. lag bli kr. 7,20 pr. dag. Hvis en regner 130 arbeidsdager i sesongen, vil det pr. dag i hogstsesongen kunne avbetales kr. 936. En vil således kunne betale en sag i løpet av to hogstsesonger, da prisen på de lette sager som synes å passe best dreier seg om vel kr. 1 700 pr. stk. og når medregnet told, frakt og andre utgifter ca. kr. 1 800 pr. stk. De samlede beløp for 1 000 sager blir altså kr. 1 800 000.
Det er mulig at et større antall av disse sager kan bli levert innenlands, men motorene må i så fall innføres.
Det er vanskelig å si noe om hvorvidt det vil oppstå tap for staten med et eventuelt innkjøp av nevnte 1 000 motorsager. Ved å leie ut sagene på de betingelser som er anført ovenfor, skulle sagene mere enn betale seg i løpet av 2 hogstsesonger. En må imidlertid regne med at enkelte av sagene kan gå i stykker og bli ut av bruk i kortere eller lengere tid. En må videre også regne utgifter til reparasjoner og reservedeler m. v. Hvis en anslagsvis regner med et tap for staten på maksimum kr. 100 000, vil en være antagelig på den sikre side.
Landbruksdepartementet tilråder:
At Deres Majestet godkjenner og skriver under et framlagt utkast til proposisjon til Stortinget om at det på statsbudsjettet for budsjett-terminen 1. juli 1947 – 30. juli 1948 under kap. 667 – skogreising og skogkultur – bevilges kr. 1 800 000 til innkjøp av motorsager.
VI HAAKON, Norges Konge, gjør vitterlig:
Stortinget blir innbudt til å gjøre vedtak om at det på statsbudsjettet for budsjett-terminen 1. juli 1947 – 30. juni 1948 bevilges kr. 1 800 000 under kap. 667 til innkjøp av 1 000 motorsager.
Tilråding fra Landbruksdepartementet ligger ved i avtrykk.
Gitt på Oslo slott 10. oktober 1947.
Under Vår hånd og rikets segl
HAAKON (L.S.)
Einar Gerhardsen Leif Østern»
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».