I JoBu-selskapets salgskatalog («Innkjøpsbok for skogbruket», utgave nr. 1) fra midten av 1950-åra er Jo-Bu-Junior omtalt slik:
«Nr. 100. JO-BU «JUNIOR» MOTORSAG. Denne motorsag er blitt enormt populær og den mest etterspurte type, ikke bare i Norge, men i hele Skandinavia. Også på verdensmarkedet står denne modell blant de aller fremste, men på grunn av den voldsomme etterspørsel i de nordiske land har man hittil bare i begrenset utstrekning kunnet effektuere de mange bestillinger fra andre kanter av verden.
JO-BU «JUNIOR»s store popularitet har bl. A. disse årsaker:
1. Vekten er lav – bare ca. 10 kg – og sagen derfor lett transportabel selvi vanskelig terreng og dyp snø.
2. Sagen er usedvanlig godt avbalansert og slik konstruert at arbeidsstillingene blir bekvemme og naturlige både ved felling, kapping og kvisting av grovere kvist.
3. Skjærehastigheten er stor og driftssikkerheten høy. Prøver bl.a. i Sverige har vist at Jo-Bu «Junior» har et usedvanlig lavt tidstap på grunn av driftsforstyrrelser. Konstruksjonen er meget enkel og eventuelle justeringer og småreparasjoner er derfor lette å foreta.
JO-BU «JUNIOR»s konstruktører finner stadig frem til nye forbedringer. Sagen leveres med forkrommet sylinder. Sylinderen får på denne måte en meget lang levetid og gir gjennom økt kompresjon motoren større kraft enn noen gang.
JO-BU «JUNIOR» leveres nå også med skovltannkjeder. Disse kjeder er meget enkle å file, noe som gjør at de fleste vil få større gjennomsnittsytelse ut av disse kjeder enn av de tidligere brukte typer. Skovltannkjedene anses under enhver omstendighet for å være de beste på frossent virke og på hardere tresorter. Selv om skovltannkjeden må antas å bli den viktigste kjedetype, leveres fortsatt også rivtannede kjeder med og uten høveltann. Av rivtannede kjeder er den uten høveltann mest brukt. Ved bestilling av motorsag må det oppgis hvilken kjedetype De foretrekker.
JO-BU «JUNIOR» leveres etter ønske med en eller to kjeder. Sagen er pakket i en grei transportkasse som også inneholder en del verktøy og noen mindre reservedeler. Innholdsfortegnelse finnes på innsiden av kasselokket, slik at man lett kan kontrollere at alt utstyr følger med. Det leveres også illustrert reservedelfortegnelse og en veiledningsbok med sagen.
TEKNISKE DATA:
Motor: Norsk spesialbygget totakts bensinmotor, 76 ccm, med forkrommet sylinder og stempel. Kraftig magnet gir lett start. Drivstoff: olje og bensin i forholdet 1:10.
Clutch: Friksjonsclutch i oljebad hindrer sjokk på motoren f. eks. ved klemming eller uhell som medfører overbelastning.
Starter: Automatisk snorstarter – ingen løs snor.
Sverd (leder): 18" solid sverd av fjærstål med vendetrinse. Største bredde på sverdet er bare 2 ¾", slik at kile kan brukes selv på små dimensjoner. Snittbredden på rivtannkjeder er 5,4 mm, på skovltannkjeden ca. 8 mm. Sverdet ligger på det nærmeste i underkant av sagen og gjør det mulig å «stubbe» meget lavt.
Smøring: Motoren smøres av oljen i drivstoffblandingen. Rammelagrene i oljebad. Patentert helautomatisk smøring av kjeden i forbindelse med clutchingen.
Betjening: Plasseringen av gass og clutchhendler gir en bekvem betjening av sagen både i felle- og kappestilling. Ingen wirer.
Garanti: 6 – seks – måneder mot fabrikasjons- og materialfeil.
Vekt: Ca. 10 kg.»
I rammer ved siden av denne teksten finnes følgende reklamerende utsagn:
«Jo-Bu «Junior» er en verlprøvd motorsag De kan stole på» og «Med Jo-Bu «Junior» følger god service. Reservelagre og serviceverksteder finnes i alle skogsdistrikter».
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».