Elva Søndre Osas løp nedenfor Osfallet kraftverk i Åmot i Hedmark. Fotografiet er tatt seks år etter at det nevnte kraftverket begynte å levere strøm, og fire år etter at dammen b...
Osfallet ligger i elva Søndre Osa, et 17 kilometer langt vassdrag som starter ved Valmen i den nordvestre delen av Osensjøen og munner ut i elva Rena og har et samlet fall på drøyt ...
Osfallet ligger i elva Søndre Osa, et 17 kilometer langt vassdrag som starter ved Valmen i den nordvestre delen av Osensjøen og munner ut i elva Rena og har et samlet fall på drøyt 200 meter på denne strekningen. Hele 25, 5 meter av dette fallet var fordelt på to avsatser ved det såkalte Osfallet, om lag halvannen kilometer fra Søndre Osas utløp i Rena-vassdraget. Med henblikk på tømmerfløtinga var det bygd en løftedam og skådammer langs elvebreddene ved Osfallet, i håp om at stokkene skulle flyte forbi uten å sette seg fast. Da det tidlig på 1900-tallet begynte å bli aktuelt å utnytte energien i slike fall til industrielle formål, lanserte bygdehøvdingen Tollef Kilde et forslag om å bygge et tresliperi ved Osfallet. Forslaget fikk en blandet mottakelse, fordi det kunne true kommunesenteret Rena. Men treforedlingsindustri ville åmotingene gjerne ha. Parallelt med at det ble arbeidet for et tresliperi ved Rena oppnevnte Åmot kommune en komité som skulle arbeide for kraftutbygging i Osfallet. Tollef Kilde og Åmot kommune sikret seg størstedelen av fallrettighetene, og Osfallskomitéen engasjerte ingeniør Johan Jørgen Kinck til å skissere og kalkulere et reguleringsforslag. Man ble oppmerksom på at byggegrunnen var problematisk, og geologiprofessor Johan Herman Lie Vogt ble konsultert når det gjaldt plassering av konstruksjonene. I 1913 var man kommet så langt at entreprenør Aders Oscar Gravem ble engasjert for å bygge anlegget. Det sto klart til bruk høsten 1914. Noenlunde samtidig var det nye tresliperiet på Rødsvoll på Rena ferdig. Våren 1916 oppsto det imidlertid en krisesituasjon. Sola strålte på dagtid, slik at snøen smeltet raskt, og om nettene regnet det. Ledelsen for kraftverket ante at dette kom til å bli en påkjenning på konstruksjonene, og arbeiderne ble satt til å skru opp botnlukene, en operasjon de ikke var helt fortrolige med, og etter hvert måtte gi opp etter hvert som risikoen for dambrudd vokste. Den 10. mai skjedde det - elva grov seg gjennom den nordre damarmen og skapte seg et helt nytt løp. Samtidig skylte den med seg store mengder sand, stein og grus, som skapte store ødeleggelser videre nedover, blant annet i kraftstasjonen. Enda mer prekært var det ved maskinistboligen, som ble liggende på ei øy mellom frådende vannmasser. Maskinisten og mora hans ble isolerte, og mora ble i tillegg fastklemt da bygningskonstruksjonene kollapset. To modige fløtere greide etter hvert å ta seg ut til dem med båt, men den eldre kvinna døde mens de hogg istykker bygningskonstruksjonene hun var fanget i. Sønnen ble reddet. Også videre nedover i vassdraget var det store skader. Fundamenteringa for brua for vegen mellom Rena og Deset ble blant annet fullstendig ødelagt. Ulykka truet hele Åmot-samfunnet. Tresliperiet og kartongfabrikken, som var etablert på en meget beskjeden aksekapital, hadde mistet sin energikilde, og ble drevet videre på sparebluss med en gammel dampkjel som drivkraft for maskinene. Det å få gjenoppbygd kraftverket ble ikke enklere av at det var dyrtid, og av at også skogbruket, som var ei hovednæringsgrein i Åmot, opplevde et krakk med påfølgende mangeårig lavkonjunktur.
Elva Søndre Osas løp nedenfor Osfallet kraftverk i Åmot i Hedmark. Fotografiet er tatt seks år etter at det nevnte kraftverket begynte å levere strøm, og fire år etter at dammen brast i forbindelse med en brå vårflom. Denne hendelsen førte, som fotografiet viser, til at elva grov seg et nytt løp ut av dammen. Vannmassene var dessuten så store og hurtigstrømmende at de skylte vekk vegetasjonen og jordsmonnet i forholdsvis brede belter på begge sider av det opprinnelige elveløpet nedenfor damanlegget. Markoverflata her ble derfor preget av at det bare var de tyngste elementene, forholdsvis grov stein, som ble liggende igjen. I kanten av det normale elveløpet ser vi en såkalt «skådam», en skjermkonstruksjon, som skulle hindre at fløtingstømmeret drev på land når det var flom. I dette tilfellet dreier det seg om en såkalt «bukkedam» - en vegg av tømmerstokker som er spikret på ei rekke av skråttstilte trebukker som er forankret i elvebredden. Etter slitasjen på denne konstruksjonen å dømme er det rimelig å anta at den sto der alt før dambruddet, og at den ble stående under den kraftige flommen, men ikke helt uten å bli påført skader.
Våren 1916 kom seint i Østerdalen. I månedsskiftet april-mai ble det imidlertid plutseling varmt i været, noe som satte fart i snø- og issmeltinga. Samtidig kom det en del kraftige regnbyger. Konsekvensen ble at Osfallsdammen fyltes raskt. Damvokterne greide ikke å manøvrere lukene som skulle ha sluppet ut noe av vannet, og dermed redusert presset på konstruksjonene i en slik situasjon. Den 10. mai sviktet nordre damarm, og vannet fosset ut og brøt seg et nytt løp. Det rev med seg maskinistboligen, fylte kraftstasjonen med vann og grus og gjorde betydelige skader på terrenget på den halvannen kilometer lange strekningen mot elva Rena. I maskinistboligen gikk det også et menneskeliv tapt. Ulykka innebar betydelige tap for Åmot kommune, som slet med dårlig økonomi i flere tiår etter dette. Også den nyetablerte treforedlingsbedriften fikk problemer, men etter hvert lyktes den i samarbeid med kommunen og andre investorer å få i gang igjen kraftproduksjonen, både ved Osfallet og ved et nytt kraftverk i det ovenforliggende Kvernfallet.
Dette fotografiet er fra samlinga etter Glomma fellesfløtingsforening og forløperne, Christiania Tømmerdirektion (Øvre Glommens fællesfløtningsforening) og Fredrikstad Tømmerdirektion (Nedre Glommens fællesfløtningsforening). Da det ble klart at det gikk mot avvikling av fløtinga i Glommavassdraget i midten av 1980-åra initierte Norsk Skogbruksmuseum noe som ble kalt «Prosjekt Glomma». Museet satte historikeren Øivind Vestheim og fotografen OT Ljøstad til å følge fløtinga i vassdraget med kamera de siste to fløtingssesongene, mens museumsdirektør Tore Fossum samarbeidet med administrasjonen og styret i Glomma fellesfløting om best mulig ivaretakelse av levningene etter den viktige aktiviteten fløtinga hadde vært. En del installasjoner i vassdrag måtte imidlertid fjernes, slik vassdragslovgivningen forutsatte. Mange husvære ble overdratt til grunneiere for en rimelig pris, og noe ble overlatt til aktører som ville drive formidling av vassdrags- og fløtingshistorie. Arkivene etter virksomheten ble overdratt til Riksarkivet, som valgte å la det bli liggende i en av kontorbygningene ved Fetsund lenser. Ordning av dette materialet ble påbegynt under ledelse av Øivind Vestheim. Etter at det ble etablert et museum ved Fetsund lenser i 1990 har personale derfra hatt det daglige forvaltningsansvaret for protokoll- og dokumentarkivet etter Glomma fellesfløtingsforening. Fotomaterialet etter organisasjonen ble overlatt til Norsk Skogbruksmuseum da fløtinga opphørte. Det besto av 72 album, samt en del «løse» kopier og negativer. OT Ljøstad reproduserte størstedelen av motivene ved hjelp av mellomformatkamera med negativ svart-hvitt-film. Materialet ble også enkelt registrert, i første omgang med stikkord (ofte stedsnavn og opptaksdatoer) som var skrevet inn i albumene. Skanning og fyldigere registrering tas innimellom andre oppgaver, og ettersom samlinga er stor, vil det ta lang tid før dette arbeidet er fullført. Norsk Skogbruksmuseum publiserte i 1998 Øivind Vestheims bok «Fløtning gjennom århundrer» hvor mye av materialet fra «Prosjekt Glomma» og fotografier fra Glomma fellesfløtingsforenings arkiv ble presentert. I 2012 utgav Fetsund lenser/Akershusmuseet ei bok med tittelen «Stemmer fra elva», med Thomas Støvind Berg som hovedforfatter. Denne publikasjonen presenterer mye fotomateriale fra miljøet rundt lensestedet Fetsund.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».