• Utsikt fra Osfalldammen i elva Søndre Osa i Åmot kommune i Hedmark dagen etter det store dambruddet, som skjedde 10. mai 1916.  I forgrunnen ser vi ut over berget, der Søndre Osa opprinnelig passerte to avsatser med en samlet fallhøyde på 25,5 meter.  Det var dette fallet som i 1913-14 ble regulert med en dam på oversida og turbinrør til en nedenforliggende kraftstasjon med to turbiner som skulle levere strøm til belysning i sentrale deler av Åmot-bygda, samt energi til en ny treforedlingsbedrift («Rena Træsliperi», seinere «Rena Karton A/S»).  Våren 1916 - halvannet år etter at kraftstasjonen begynte å levere strøm - kom snøsmeltinga seint, men brått.  Med varmen kom dessuten vårregnet.  Følgelig ble kraftverksdammen raskt breddfull uten at de som skulle regulere dette vannmagasinet helt forstod å manøvrere lukene som skulle begrense belastningene på konstruksjonene.  Konsekvensen ble at vannet etter hvert begynte å renne over nordre damarm, der det grov seg et far som raskt ble større, slik at vannet fosset ut og rev med seg trær, sand, grus og steinblokker i det som raskt ble til et nytt elveløp nord for det opprinnelige.  Bildet viser hvordan terrenget så ut et par dager etter dambruddet, med et forholdsvis stillestående vannspeil sør for kraftstasjonen (som vi skimter deler av bak et par furutrær litt til høyre for sentrum av bildeflata).  Vi ser også det nye elvefaret lengre nord (som renner inn fra høyre på dette fotografiet), og vi ser hvordan den plutselige storflommen dambruddet utløste har revet med seg jordsmonn og skog i et bredt belte vestover mot Rena-elva.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Osfaldet efter katastrofen 11/5 1916»