• Portrett av Johan Bakke (1882-1976) fra Furnes i Hedmark.  Fotografiet er tatt ved Langodden i Furnesfjorden.  Bakkes hode er fotografert i profil i skrått motlys.  Han var kledd i ei mønstret strikkejakke med bomullskjorte under og hadde en mørk hatt med lyst bånd på hodet.

Fotografiet er tatt i forbindelse med at noen karer ønsket å foreta et notkast etter krøkle (Osmerus eperlanus) fra Mjøsstranda.  Krøkla er en liten fisk i loddefamilien som finnes i en del innsjøer og elver på Østlandet i Norge.  På grunn av størrelsen har den ikke vært utnyttet som matfisk for mennesker.  I de vassdragene hvor den finnes utgjør imidlertid krøkla en viktig del av næringsgrunnlaget for ørret, røye, abbor, gjedde og lake.  I Mjøsa var derfor dette fiskeslaget en del brukt som levende agn under det såkalte langrevfisket, en ferskvannsvariant av linefiske.  En del garder langs Mjøsa hadde hevd på å drive slikt fiske utenfor egen strandlinje.  Stor-Ile var en slik eiendom.  I 1972 lånte en del karer i området ei not som antakelig ikke hadde vært i bruk etter at det kom forbud mot bruk av levende agnfisk av daværende bruker på Stor-Ile, for å foreta et prøvekast.  Johan Bakke var med og veiledet karene, antakelig fordi han i yngre år hadde vært med og brukt nota.  Johan Bakke er antakelig den samme Johan O. Bakke som i ung voksen alder var husmann på Pershagan ved Kommersvika, en av Stor-Iles husmannsplasser langs Mjøsstranda.
    Photo: Lilleøen, Magne / Anno Norsk skogmuseum

Portrett av Johan Bakke (1882-1976) fra Furnes i Hedmark. Fotografiet er tatt ved Langodden i Furnesfjorden. Bakkes hode er fotografert i profil i skrått motlys. Han var kledd i...