• Landskapsbilde fra Glommadalføret ved garden Sorknes i Åmot.  Fotografiet er tatt fra vegen litt sør for garden, med skigardstaurer i forgrunnen.  Deler av gardstunet på Sorknes ses nederst til venstre i bildet.  Åkrene øst for tunet er dekt av flomvann, mens elveløpet enda lengre øst preges av isgang.

Den 2. mai 1928, antakelig litt før dette fotografiet ble tatt, beskrev regionavisa «Østlændingen» situasjonen i denne delen av Åmot slik:

«Ved ½ 3-tiden i går eftermiddag gikk en svær isgang ved Sorknes. Store isblokker blev ført innover jordet og vannet fosset omkring husene uten dog å anrette noen større skade på disse. Et par mindre hus blev stående under vann, men op til selve hovedbygningen nådde ikke vannet. Store isblokker blev liggende like utenfor stuedøren.

… På Sorknes blev man i går eftermiddag ferdig med å flytte ut besetningen. Det hadde vært et drøit stykke arbeide.»
    Photo: Johannesen. Peter Andreas Lind / Anno Norsk skogmuseum

«Sorknes gård v/Glommen. 1/5-28. P.J.»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits