• Tømmervaser etter stor isgang i Glomma ovenfor Bjøråneset i Stor-Elvdal.  I forgrunnen et bredt elveløp med en del strøm.  Langs strendene på motsatt side skimtes en del mannsskikkelser som skal ha arbeidet i flere uker med å løsne tømmervaser som har lagt seg opp på strendene etter foregående vårs flom med isgang.  Mye av tømmeret lå likevel fortsatt i vaser på land.  I den nedre delen av lia mot elva vokste det tett barskog, som glisnet noe mot en bergrygg til høyre i bakgrunnen.

Den 30. april 1928 beskrev regionavisa Østlendingen forholdene på Bjøråneset, der dette fotografiet er tatt, slik:

«Ved Bjøråneset ligger der som før ofte nevnt en kraftig dam av is i elven, dannet under de mange isganger og oversvømmelser i vinter. Det viste sig, som man har vært redd for, at denne isdam holdt , da isgangen trykket på, og resultatet blev da at vann  og is strømmet ut over gårdene som ligger ved elven. Opsidderne har jo vært forberedt på dette, og såsnart de fikk melding fra Hanestad om isgangen flyttet de buskapen vekk fra gårdene.

På gården Viholmen har også folket måttet flytte. Vannet her står til den øverste dørkarm i våningshuset. Hos Peder Brubakken og hos Ola Otnes på Søndre Bjøråneset holder folkene fremdeles til i husene. Men de må bruke båt såsnart de skal utenfor stuedørene. Et grisehus på Søndre Bjøråneset blev revet med av flommen.

Mange hundre mål dyrket mark, eng og skog er oversvømmet av is og vann, og hvis snesmeltningen fortsetter like sterkt, er det nok å frykte at vannet vil stige ytterligere, så flere gårder blir ubeboelige. Folkene deroppe har derfor ikke mange rolige stunder i disse dager, de holder vakt døgnet rundt for å passe på når vannet stiger videre.»

Den 2. mai skrev avisa følgende:

«Ved Bjøråneset steg vannet ganske sterkt. Noen ny isgang er ikke gått, og det er visstnok heller ingen isdammer lenger op som kan ventes å løsne og derved øke ødeleggelsen.

Isdemneningen ved Bjøråneset så igår ut til å løsne litt i den nedre ende. Det er derfor ikke usannsynlig at hele denne veldige ismasse, som nu strekker sig i en lengde av 7 kilometer opover elven, vil løsne en av de første dager. De store masser av tømmer, is og vann som da vil strømme nedover dalen, vil sikkerlig komme til å gjøre stor skade lenger ned.»

Den 20. mai, to dager før dette fotografiet ble tatt, besøkte en av Østlendingens journalister Bjøråneset, og rapporterte slik:

«Husene på Søndre Bjøråneset ligger noen meter høiere enn den dyrkede jord omkring. For øieblikket ser den ut som en almindelig norsk bondegård i vinterdrakt. Men for et par uker siden flommet vannet her inn over jordene. Bare hovedbygningen og noen av uthusene blev stående igjen på en liten holme. I flere dager hadde Otnes-familien ingen forbindelse med omverdenen uten gjennom telefonen. Og nu ligger isen tyk og fast over den dyrkede mark, som isbrannen til sommeren vil ha gjort gold og ufruktbar.

Isen i Glåma her ved Bjøråneset anslåes til å ha en tykkelse av 7 meter, - hård, fast stålis, som sol og varme sent vil tære på. Derfor frykter man for at denne solide isdam vil holde, når vårflommen løser isgangen lenger oppe i elven. Og hvis den holder, vil følgen uvegerlig bli at vannmassene tar veien innover gårdens jorder igjen. Da vil det nok spøke for både hus og folk og fe, og Otnes er fullt forberedt på å flytte med både folk og krøtter, når han får melding fra Hanestad om at isgangen kommer. Fra Hanestad til Bjøråneset vil isgangen bruke et par timers tid.

Fullt så galt er det vel ikke på de andre eiendimmer deroppe, men blir det ille nok, særlig hvis våren skulde komme brått. Da vil det nok bli betydelig skade både oppe ved Bjøråneset og lenger nede i elven.»
    Photo: Johannesen. Peter Andreas Lind / Anno Norsk skogmuseum

«Ovenfor Bjøraaneset. "Efter ukers tør-arbeide" 22/5-28. PJ»