• Styremedlemmene i Christiania Tømmerdirektion (seinere kalt Glomma fellesfløtingsforening) ombord i slepebåten «Thor».  Fotografiet er tatt i august i 1908.  Sju menn står på rekke på båtdekket, der de poserer for fotografen.  I bakgrunnen, bak skorsteinen på «Thor», skimtes enda en mann.  Karene er kledd i frakker eller litt robuste dressjakker.  Fire av dem har hatter på hodet, de tre øvrige har sixpenceluer.  Styret, eller «direksjonen» som det hette på denne tida, besto gjerne av representanter for tømmerkjøpere (sagbruk og treforedlingsbedrifter) og skogeiere fra ulike deler av Glommavassdraget.

Det var Norsk hovedjernbane som fikk bygd dampbåten Thor ved Nyland mek. Verksted i 1875. Fartøyet skulle brukes til å slepe godslektere fra brygga ved Eidsvoll stasjon til Mjøsbyene. Denne funjsjonen ble overflødig etter hvert som disse byene fikk direkte jernbaneforbindelse. Dette må ha vært bakgrunnen for at Thor i 1898 ble solgt til Eidsvold Dampskibsselskab. Dette firmaet leide ut Thor til buksering av tømmerslep, og båten ble overtatt av Glomma fellesfløtingsforening da Eidsvold Dampskibsselskap ble oppløst i 1940. Thor var i drift som tømmersleper fram til 1954. Den ble solgt til opphogging i 1957.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Ombord paa "Thor" Aug. 1908»

Org. neg. mangler

EMNEORD: skogbruk, fløting #