• Damanlegget ved Skjefstadfossen i Glomma, sett nedenfra.  Skjefstadfossen ligger i Heradsbygda i Elverum kommune i Hedmark.  Her ble det første store kraftutbyggingsprosjektet i denne delen av Glomma-vassdraget realisert i 1909-1910.  Dette bildet er antakelig tatt like etter at dammen var ferdigstøpt, mens det ennå var meget lav vannføring i vassdraget.  Fotografen har stått nedenfor det kraftige, østre landkaret, og med kameraet vendt mot den buete fronten på dammen.  Fotografiet viser hvordan betongkonstruksjonen hadde vært forskalet.  Damkrona trappes noe ned mot øst, der man ønsket at mesteparten av fløtingstømmeret skulle passere.  Vi ser også hvordan ytterkanten på damkrona er forsterket med to floer kvadret naturstein.  Til venstre i bildet, den den delen av elvebrinken som rager over damkrona, skimter vi et par provisoriske skur som var brukt i anleggsperioden.

Litt mer informasjon om kraftanlegget ved Skjefstadfossen finnes under fanen «Andre opplysninger».
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Damanlegget ved Skjefstadfossen i Glomma, sett nedenfra. Skjefstadfossen ligger i Heradsbygda i Elverum kommune i Hedmark. Her ble det første store kraftutbyggingsprosjektet i de...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits