• Interiør fra det såkalte flisloftet på Klevfos Cellulose- & Papirfabrik i Løten i Hedmark.  Denne fabrikken var i drift til 1976, og den ble åpnet for publikum som Klevfos industrimuseum ti år seinere.  Flisloftet ligger i den øvre delen af fabrikkens kokeribygning.  Hit ble celluloseflisa løftet av en koppelevator fra det tilstøtende hoggeriet (bak murveggen til høyre i dette bildet), og lagret, til kokeren skulle fylles opp. Den skrå, bordkledde kanalen sentralt i dette fotografiet omslutter koppelevatoren. Foran den ser vi reimskiva som overførte kraft til lederen, som førte flis til ønskede plass i flissiloen.  Hjulet ble drevet av ei balatareim, som hentet kraft fra hovedakslingen gjennom veggen under. Ådalsbruk.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra det såkalte flisloftet på Klevfos Cellulose- & Papirfabrik i Løten i Hedmark. Denne fabrikken var i drift til 1976, og den ble åpnet for publikum som Klevfos industri...

Dokumentasjonsfotografering av Klevfos, utført av OT-Ljøstad i 2005.