• Interiør fra det såkalte flisloftet på Klevfos Cellulose- & Papirfabrikk på Ådalsbruk i Løten i Hedmark.  Anlegget var i drift til 1976 og har siden 1986 vært åpent for publikum som Klevfos industrimuseum.  Flisloftet er betegnelsen på den øverste etasjen i fabrikkens kokeribygning.  Hit ble celluloseflisa løftet av en koppelevator fra det tilstøtende hoggeriet, og lagret, til kokeren skulle fylles opp. Den sylindriske jerntanken mot bygningens vestvegg kan ha vært vannreservoar for å tilføre mer vann til cellulosekokerne.  Spor etter en bålplass under kan tyde på at den kunne fryse til når det var kaldt.  Og kaldt kunne det nok bli, til tross for at det stadig var varme i kokerne, for som dette fotografiet viser hadde kokeriet bare et enkelt, uisolert bølgeblikktak.  Bygningen var ellers oppført i teglmur med støpejernsinnfattede vindusrammer.  På bildet ser vi også en av flere sprekker i murverket, som ble reparert med økonomisk støtte fra Riksantikvaren i 2013.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra det såkalte flisloftet på Klevfos Cellulose- & Papirfabrikk på Ådalsbruk i Løten i Hedmark. Anlegget var i drift til 1976 og har siden 1986 vært åpent for publikum so...

Dokumentasjonsfotografering av Klevfos, utført av OT-Ljøstad i 2005.