• Lossing av tømmer fra fraktefartøy ved Bryggevannet, øverst i Skienselva.  Dette var tømmer som kom fra andre regioner.  Da dette fotografiet ble tatt (1986) kjøpte norsk treforedlingsindustri en god del råstoff fra Sverige.  Virket på dette fotografiet skulle brukes som råstoff for papirproduksjonen ved treforedlingsbedriften Union.  Fotografiet viser hvordan tømmeret ble løftet opp fra lektere og fraktebåter.  Deretter ble tømmerbuntene sluppet i Bryggevannet, i en «tekst» (ringbom).  Hver tekst kunne romme bortimot 100 bunter.  Når den den begynte å bli full av tømmer ble slept over til Unionfabrikken, på den andre sida av vassdraget og erstatte med en tom tekst.  Da dette fotografiet ble tatt hadde Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening overtatt ansvaret også for mye av logistikken knyttet til transport av slikt virke inn på fabrikken.  På vannspeilet i forgrunnen ser vi (til venstre) en del av en «tekst» lense og (til høyre) en «bilmose», et sammenbundet tømmerlass et lastebilutislag ved Skiensvassdraget.
    Photo: Opheim, Ivar / Anno Norsk skogmuseum

Lossing av tømmer fra fraktefartøy ved Bryggevannet, øverst i Skienselva. Dette var tømmer som kom fra andre regioner. Da dette fotografiet ble tatt (1986) kjøpte norsk treforedl...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits