• Oppryddingsarbeid ved opptaksplassen for tømmer i Straumen ved Kåsa, mellom Flåvatn og Hogga, det øverste sluseanlegget i Bandak-Norsjøkanalen.  Opptaksplassen ble ferdigstilt i 1979 og kostet da 415 970 kroner.  Bakgrunnen for at det ble plassert en opptaksplass her var utfordringene knyttet til bruk av Bandakkanalen og opprusting av Bandak-Norsjøkanalen, samt bygging av ny reguleringsdam ved Hogga.  Slepinga av tømmer fra Vest-Telemark, med kupert landskap og få, men ofte svingete og bratte veger, var imidlertid fortsatt lønnsom.  Derfor trengte man en opptaksplass hvor tømmer som hadde vært fløtet på Vestvatna (innsjøene Bandak, Kviteseidvatn og Flåvatn) kunne løftes opp på tømmerbiler og transporteres videre på veg mot treforedlingsbedriftene Union i Skien og Vafos ved Kragerø.  Opptaksplassen besto av en plattform avgrenset av kraftige pæler mot vassdraget og et par ståltårn ute i vassdraget.  På tårnene var det vinsjer med kjettingforbindelse til pælene ved søndre elvebredd, der lastebilene kom for å hente lass.  Kjettingene ble senket, og tømmerbuntene ble ledet inn i overliggende vann.  Deretter ble kjettingene strammet opp ved hjelp av en horisontal stålbjelke med tunge lodd.  På denne måten ble tømmerbuntene hengende på vaierne.  Så kunne bindene på buntene løsnes, og stokkene kunne løftes opp ved hjelp av kranene på tømmerbilene.  På opptaksstedet ble det en del avfall, både i form av synketømmer og vaierrester.  Dette måtte av og til ryddes vekk.  Oppryddinga ble gjort ved hjelp av en av kranlekterne til Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening.  Dette var en flåte som ble holdt flytende av stålpongtonger, og som var utstyrt med ei HIAB-kran og ei lasteramme for tømmerstokker.  Dette fotografiet ble tatt idet grabben på krana hadde hentet opp en del stokker, kvister og vaierstubber fra botnen av vassdraget.  Vaieren ble gjenbrukt i den grad det var mulig.  Synketømmeret ble kjørt til Union, og barken var det i dette tilfellet en kar i Bø som ville ha som jordforbedringsmiddel.  På motsatt side av Straumen, til høyre under grabben, skimter vi den gamle skolebygningen for denne delen av Nome kommune.  Vi skimter også et par hus som tilhørte ulike generasjoner av familien Opheim, slekta til fløtingsinspektør Ivar Opheim, som konstruerte de beskrevne opptaksapparatene.
    Photo: Opheim, Ivar / Anno Norsk skogmuseum

Oppryddingsarbeid ved opptaksplassen for tømmer i Straumen ved Kåsa, mellom Flåvatn og Hogga, det øverste sluseanlegget i Bandak-Norsjøkanalen. Opptaksplassen ble ferdigstilt i 19...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits