• Fra bygginga av nytt renseri og hoggeri med tilhørende kranbane ved Union Brug i Skien vinteren 1965-66.  Dette er et eksteriørbilde, tatt fra Hjellevannet mot kranbanen og den nye industrihallen, som enda ikke var ferdig.  Kranbanen skulle brukes til å hente tømmer fra fløtingsvassdraget på den ene sida og en bilveg på den andre, til «nedleggsbordet», som besto av kraftige stålskinner på et fundament av betong ved en av gavlene på industribygget.  Den 1 300 kvadratmeter store hallen som skulle romme renseri og hoggeri for Union Bruk var fortsatt omgitt av trestillaser da dette fotografiet ble tatt.  I bakgrunnen skimter vi noe av den øvrige industribebyggelsen på Smieøya mellom Hjellevannet og Skienselva.  Til høyre i forgrunnen lå det en del snødekte «klubber» eller «moser» på vannet.  Et halvt år etter at dette fotografiet ble tatt ble slike løftet opp på kranbanen og plassert på nedleggsbordet med sikte på at virket skulle forvandles til kubb for produksjon av tremasse og cellulose til Unions papirfabrikk.
    Photo: Stenstadvolden, / Anno Norsk skogmuseum

"Renseriet - Union Bruk (Mars 1966)"