• Interiør fra hoggeriolokalet ved Klevfos Cellulose- & Papirfabrik, som siden 1986 har vært drevet som Klevfos industrimuseum.  Fotografiet viser fagverkstakstoler som bærer et pulttak. På disse takstolene er det montert lamper, som sannsynligvis har hengt der siden dette lokalet ble bygd i 1910-1911.  Sentralt i bildet, foran murveggen mot kokeriet, ser vi koppelevatoren som transporterte celluloseflis fra hoggeriet til loftet over cellulosekokerne i tilstøtende rom.  Elevatoren besto av ei cirka 25 centimeter bred balatareim med støpejernkopper som var naglet direkte på reima, med cirka 50 centimeters mellomrom. Når disse koppene kom opp gjennom hoggerigolvet med reima ble de fylt med flis, som som samlet seg der to skrånende golvflater møtte elevatoren.  midten av gulvet. Reima løftet koppene opp til flisloftet, hvor den da snudde på et akslet hjul samtidig som flisa falt ut av koppene.  Elevatoren hadde reimdrift.  Oppunder taket, til venstre for elevatoren, ser vi ei reimskive, som muligens var til et transportband som en gang førte flisa videre på kokeriloftet. Løten. Ådalsbruk.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra hoggeriolokalet ved Klevfos Cellulose- & Papirfabrik, som siden 1986 har vært drevet som Klevfos industrimuseum. Fotografiet viser fagverkstakstoler som bærer et pult...

Dokumentasjonsfotografering av Klevfos, utført av OT-Ljøstad i 2005.