• Anleggsområdet der Geithusfoss kraftverk på Modum i Buskerud ble bygd i 1960-61.  Dette fotografiet viser situasjonen i begynnelsen av mai 1960.  Området framfor tunnelen og kraftstasjonstomta var planert for anleggstrafikk.  Da dette fotografiet ble tatt sto det en gravemaskin og en dumper der.  Bakenfor ser vi det søndre innslaget for driftstunnelen i et berg hvor man hadde foretatt en loddrett nedsprengning.  Masse fra tunnelen ble kjørt ut denne vegen.  I forgrunnen ser vi en slags kasseplattform med et elevatorbånd.  Mot vassdraget (nederst til venstre på bildeflata) var det bygd en skjerm av tre.  Til venstre i bildet ser vi noen av bygningene ved Drammenselvens Papirfabrikker.  Det var denne bedriften som hadde fallrettighetene i Geithusfossen, og morselskapet Union Co. finansierte kraftutbygginga blant annet med sikte på å sikre rimelig energi til denne bedriften og andre fabrikker konsernet hadde langs Drammenselva.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Stasjonsområde Geithus 8/5-1960»