• Fra vanninntaket til driftstunnelen for Geithusfoss kraftverk på Modum i Buskerud.  Fotografiet er tatt i februar 1961 og viser hvordan det var støpt et betongrammeverk med rektangulære åpninger ved det utsprengte innløpet (jfr. SJF-F. 004473).  På utsida av denne betongkonstruksjonen, mot vassdraget, var det montert kraftige stålskinner som skulle tjene som feste for varegrinder av samme materiale.  Da dette fotografiet ble tatt lå et par slike grinder på den snødekte bakken framfor vanninntaket.  Poenget var å sile vannet som kom inn i kraftverkstunnelen, slik at ikke tømmerstokker og andre objekter som kom flytende på elva fulgte med strømmen inn i driftstunnelen mot turbinen.  Fotografiet viser også hvordan det var støpt dekke over inntaksområdet.  Der skulle det legge skinner for ei kran (jfr. SJF-F. 004440) som skulle brukes til å betjene grindene og fjerne blant annet tømmerstokker, som ble liggende her.  I bakgrunnen til venstre ser vi et par av bygningene ved Drammenselvens Papirfabrikker, og til høyre litt av jernbanebrua på sidesporet mellom fabrikken og Geithus stasjon på Randsfjordbanen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Drammensdam 2/2-1961. Montering av varegriner for inntil til kraftstasjonen v/tinellinntak»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits