• Driftstunnelen for Geithusfoss kraftverk på Modum i Buskerud, fotografert 1. September 1960, et par uker etter at anleggsmannskapene oppnådde gjennomslag.  Fotografiet er da også tatt fra en slik vinkel at vi ser lys fra den andre sida gjennom den bortimot 110 meter lange passasjen som ble sprengt i berget under industritomta til Drammenselvens Papirfabrikker.  Oppå berget ser vi også to av fabrikkens bygninger.  Det kvitmalte huset vi ser hjørnet av til venstre inneholdt rom for portvakta samt et vaskeri, mens det mørkere (antakelig rødmalte) huset over traseen for driftstunnelen ble brukt som spisebrakke.  Geithusfoss kraftverk ble satt i drift 1. oktober 1961, men arbeidet med å legge forholdene til rette for energiproduksjonen fortsatte også påfølgende vinter, da det ble reist en dam som hevet vannspeilet ovenfor fossen noe.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Geithus kraftanlegg. Tunel-gjennemslag set fra inntaket 1/9-1960»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits