• Fra første fase i arbeidet med å bygge en ny dam på toppen av Geithusfossen på Modum i Buskerud.  Dette fotografiet er tatt 14. desember 1961.  I forgrunnen later det til at håndverkere har reist ei slags rampe og noe som minner om et rektangulært skur i forskalingsmaterialer.  Bakenfor skimtes Geithus bru – også kalt «Nybrua» - ei hengebru på fylkesvegen mellom Geithus og Vassbunn.  Den nye dammen ble bygd vinteren etter at Union-konsernet hadde innviet Geithusfoss kraftverk.  Til dette anlegget ble det sprengt en inntakstunnel for vann fra et punkt ovenfor fossen, i fjellet under industriområdet til Drammenselvens Papirfabrikker.  Samtidig ble det også sprengt tømmerrenne utenom fossen.  I desember måned, et par måneder etter at kraftanlegget var ferdig, ble det lagt en fangdam i elvas hovedløp, nedenfor inntaket til kraftstasjonen og ovenfor fossen.  Ved å lede den beskjedne vintervannføringa gjennom de nye avløpene, kunne arbeidet med den nye dammen foregå på noenlunde tørr grunn.  De store arbeidene i elveløpet ble utført i januar, februar og mars 1962, altså etter at dette fotografiet ble tatt.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«14/12-61 Forberedelser til dam på Drammenselven»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits